[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeśli ludzie mają postawy ukształtowane przezkomponent poznawczy (np.wobec urządzeń klimatyzacyjnych czy kawy), to reklamy ocharakterze poznawczym, które podkreślają użytkowe aspekty produktów, są najbardziejskuteczne.Jeśli natomiast postawy zostały ukształtowane przez komponent emocjonalny (np.wobec perfum i kartek z pozdrowieniami), to reklamy o charakterze emocjonalnym, którepodkreślają wartości i tożsamość społeczną, będą najbardziej efektywne.(Im wyższa liczba,tym bardziej przychylne oceny produktów po przeczytaniu reklam) (zaczerpnięto z: Shavitt,1990)postawa oparta na zachowaniu: postawa oparta na obserwacji, jak zachowujemy się wobecobiektu postawyPostawy oparte na komponencie behawioralnym.Stwierdziliśmy wcześniej, że postawyskładają się z trzech komponentów: elementów poznawczych, emocji i zachowania.Tak jakpostawy mogą opierać się przede wszystkim na komponencie poznawczym lubemocjonalnym, tak samo może tworzyć je komponent behawioralny.Może wydawać siędziwne, skąd wiemy, jak się zachować, jeśli wcześniej nie wiemy, co czujemy? Jednakżezgodnie z Daryla Bema (1972) teorią spostrzegania samego siebie istnieją okoliczności, wktórych ludzie nie wiedzą, co czują, do czasu, aż nie spostrzegą, jak się zachawują (patrzrozdz.6).Załóżmy na przykład, że zapytałeś przyjaciółkę, czy lubi ćwiczyć.Jeśli powie: Przypuszczam, że lubię, ponieważ wydaje mi się, że zawsze biegam lub idę do saligimnastycznej, aby tam poćwiczyć", to powiedzielibyśmy, że prezentuje postawę opartą nazachowaniu.Jej postawa opiera się bardziej na obserwacji zachowania niż na przekonaniachczy emocjach.Jak już była mowa w rozdziale 6, ludzie wnioskują o swoich postawach napodstawie własnego zachowania tylko w pewnych warunkach.Po pierwsze, ich początkowapostawa musi być słaba lub wieloznaczna.Jeśli twoja przyjaciółka wykształciła już silnąpostawę wobec wykonywania ćwiczeń, to nie musi wnioskować o swoich uczuciach napodstawie obserwacji zachowania.Po drugie, ludzie wnioskują o swoich postawach zzachowania tylko wtedy, gdy nie ma dla niego innych prawdopodobnych wyjaśnień.Jeślitwoja przyjaciółka wie, że ćwiczy po to, aby schudnąć lub dlatego, że lekarz jej to zalecił, toraczej nie będzie twierdziła, iż biega i ćwiczy, ponieważ lubi to robić.Wyniki badańpotwierdzające teorię spostrzegania samego siebie przedstawiliśmy szczegółowo w rozdziale6.Obecnie przedmiotem naszego zainteresowania będą dowody które krótkozaprezentujemy wskazujące, że postawy oparte na zachowaniu są silniejsze i bardziejodporne na zmianę niż te, które ukształtowane zostały na mniej bezpośrednim doświadczaniuobiektu postawy.Jak mogę wiedzieć, co myślę, jeśli nie przyjrzę się temu, co mówię. Graham Wallas The Art of ThoughtSiła postawy a jej dostępnośćPostawy różnią się nie tylko pod względem ich emocjonalnych, poznawczych ibehąwioralnych zródeł, ale także pod względem siły.Dla większości z nas nasze postawywobec aktualnych cen rzepy szwedzkiej są znacznie mniej ważne i utrzymywane ze znaczniemniejszym przekonaniem niż poglądy religijne lub uczucia wobec najbliższych osób.Wśródpsychologów społecznych nie ma zgody, jak najlepiej definiować siłę postawy.Niektórzy sąprzekonani, że sprawą istotną jest to, czy postawa łatwo pojawią się w świadomości (czy jestdostępna), podczas gdy inni twierdzą, że kluczowe znaczenie ma to, co ludzie sami sądzą otym, jak ważna jest ich postawa, lub jaką mają wiedzę o przedmiocie postawy (Krosnick,Abelson, 1991; Petty, Krosnick, 1993; Wood, 1982).Jednak bez względu na to, jak jestdefiniowana siła postawy, bardziej odporne na zmiany są postawy silne niż słabe.Rozważmy następujący przykład.Za chwilę przedstawimy ci nazwę jakiegoś obiektu.Kiedyto się stanie, po prostu staraj się myśleć o tym obiekcie przez kilka sekund.Jesteś gotów?Nazwa obiektu brzmi: urządzenie do ćwiczeń StairMaster
[ Pobierz całość w formacie PDF ]