[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niepokój przedstawicieli władzy wzbudzają przede wszystkim corazczęstsze przypadki nadużyć i przestępstw dokonywanych w obrębie czy teżza pośrednictwem sieci komputerowych.Internet otworzył dostęp do ta-kich treści, jak materiały pornograficzne, strony organizacji nazistowskich,satanistycznych czy terrorystycznych, zbiory nielegalnego oprogramowa-nia i muzyki.Niebezpieczne treści z jednej strony przyciągnęły do sieci11Abdate 1999.77komputerowych dużą grupę użytkowników skuszonych swobodą dostępudo materiałów, do których w realnym świecie jest bardzo trudno dotrzeć.Z drugiej strony sam fakt istnienia tego typu stron w internecie wywoływałoburzenie internautów, którzy przypadkowo natrafiali np.na zdjęcia por-nograficzne.Jeszcze bardziej gwałtownie reagowali rodzice i wychowawcy,którzy nie potrafili uchronić małoletnich użytkowników internetu przedkontaktem z niedozwolonymi witrynami.Zupełnie inne motywy stały zaorganizacjami i firmami, których prawa były bezpośrednio naruszane przeznielegalną działalność, taką jak publikacja w internecie utworów z narusze-niem praw autorskich i umożliwianie ich swobodnego kopiowania.Obojętne do tej pory lub skoncentrowane na wspieraniu infrastrukturysieci komputerowych instytucje rządowe zostały zmuszone do powzięciakroków w kierunku ograniczenia bądz też kontrolowania treści dostęp-nych w internecie.Początkowo koncentrowano się przede wszystkimna końcowych punktach sieci, czyli na nadawcach niepożądanych treści,i ich odbiorcach, czyli np.osobach, które pobierają z internetu nielegalnąmuzykę czy oprogramowanie.Jednak znaczne trudności z dotarciem doprawdziwych zródeł nielegalnych treści, problemy z egzekucją zakazów,przenoszenie się nadawców do państw o łagodniejszej jurysdykcji orazprzede wszystkim zwiększanie się zasięgu zjawisk o charakterze przestęp-czym zmusiło organa kontrolne do poszukiwania innych sposobów ograni-czania niepożądanej działalności.Ich uwaga skupiła się na możliwościachblokowania treści, zanim wyjdą od nadawcy i znajdą się w internecie,a także na utrudnianiu internautom odbioru tych treści.Procedury ustanawiania standardówWprowadzenie rynkowej koordynacji internetu wymagało ustanowienianowych reguł jego funkcjonowania.Podczas gdy państwo amerykańskie wy-cofało się z kontrolowania procesu rozwoju sieci, prywatni dostawcy usługinternetowych zabiegali o zaspokojenie popytu na internet wśród klientów,a firmy komputerowe prześcigały się w opracowywaniu nowego sprzętui oprogramowania współpracującego z internetem.Stało się oczywiste, żenie wszystkie rozstrzygnięcia mogą zapadać na szczeblu dostawców inter-netowych czy administratorów lokalnych sieci.Takie kwestie, jak dalszy: www.waip.com.pl :78 internet jako nowe dobro wspólne : internet historia, struktura i najważniejsze cechy :rozwój protokołów, zarządzanie nazwami i adresami oraz pozostałe specyfi-kacje ogólne, musiały być rozstrzygane przez specjalnie wyznaczone do tegociało.Dotychczasowy sposób organizacji działań wokół internetu wykluczałwprowadzenie centralnej jednostki zarządzania, zwłaszcza że przyjęte przezpierwszych internautów zdecentralizowane i demokratyczne metody podej-mowania decyzji charakteryzowały się wysoką efektywnością.Także w nowej urynkowionej fazie rozwoju internetu struktury tech-niczne i administracyjne sieci pozostały zdecentralizowane, niekontro-lowane przez żadną władzę.Społeczność internetu wypracowała zasady,które pozwalały na redukowanie chaosu i pomagały unikać potencjalnychkonfliktów.Przyjęto założenie o celowości istnienia po stronie podażydużego, konkurującego rynku dostawców
[ Pobierz całość w formacie PDF ]