[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Antyutopie przyzwy-czaiÅ‚y nas do manifestacji wÅ‚adzy i wykÅ‚adu jej intencji (Nowy wspa-niaÅ‚y Å›wiat, 451 stopni Fahrenheita).Również potoczne rozumienietotalitaryzmu kieruje naszÄ… uwagÄ™ na ingerencjÄ™ wÅ‚adz we wszystkiedziedziny życia politycznego, spoÅ‚ecznego i kulturalnego 415.Fanta-styka socjologiczna zaÅ› oswaja z nieuchwytnoÅ›ciÄ… wÅ‚adzy w procesie nieskoÅ„czonego odsyÅ‚ania do ostatecznego signifié 416.Sprzyjaćtemu może również rozdrobnienie wÅ‚adzy (nieustanne odsyÅ‚anie), po-nieważ centrum tworzy sieć równorzÄ™dnych, niemalże odÅ›rodkowych,siÅ‚ (w trylogii Edmunda Wnuka-LipiÅ„skiego, WybraÅ„cach bogów, napewnym poziomie w Limes inferior).414NajprostszÄ… odpowiedz, czyli unikanie przedstawienia wÅ‚adzy jako efekt autocen-zury pisarzy obawiajÄ…cych siÄ™ zbyt dużego podobieÅ„stwa do realnej wÅ‚adzy, uważam zaniewystarczajÄ…cÄ….Przyczyny tkwiÄ… głębiej.Warto choćby wspomnieć o karierze teoriinadistot Adama WiÅ›niewskiego-Snerga (Robot, WedÅ‚ug Å‚otra) i o atencji, jakÄ… cieszyÅ‚ siÄ™jej autor wÅ›ród twórców fantastyki socjologicznej.415SÅ‚ownik jÄ™zyka polskiego PWN, Warszawa 2004, hasÅ‚o Totalitaryzm.416A.BurzyÅ„ska, Dekonstrukcja i interpretacja, dz.cyt., s.233.250MyÅ›lenie utopijne ujawnia i maksymalizuje znany w teoriach poli-tyki paradoks ustanowienia sankcji dla wÅ‚adzy Å›wieckiej.Wprowadze-nie nowego porzÄ…dku i ustanowienie nowego prawa stawia reformato-rów ponad tym prawem.Problem nabiera wyrazistoÅ›ci w przypadkugwaÅ‚townych rewolucyjnych zmian, przy stanowieniu fundamental-nych praw.Hanna Arendt w książce O rewolucji opisuje ten paradoksjako błędne koÅ‚o legislacji , petitio principii towarzyszÄ…ce każdemunowemu poczÄ…tkowi.Nowa wÅ‚adza potrzebuje jakiegoÅ› zewnÄ™trznegozródÅ‚a, które nadaÅ‚oby legalność i przekraczaÅ‚o, jako «prawo wyższe»,sam akt legalizacji 417.Ci, którzy konstytuujÄ… nowÄ… wÅ‚adzÄ™, sami po-zostajÄ… niekonstytucyjni.MuszÄ… zatem albo ten paradoks ukryć, alboodwoÅ‚ać siÄ™ do sankcji transcendentnej, koniecznoÅ›ci dziejowej czyprawa natury (także natury czÅ‚owieka).Eutopia dobrze maskuje ten pa-radoks lub po prostu nie bierze go pod uwagÄ™418.W nadrzÄ™dnym wo-bec eutopii myÅ›leniu utopijnym ujawnia siÄ™ on z peÅ‚nÄ… mocÄ…: poprzezekspozycjÄ™ dwuznacznoÅ›ci wÅ‚adzy w antyutopiach, do demaskowaniacynizmu wÅ‚adzy w dystopiach.Fantastyka socjologiczna u podstawsystemu politycznego umieszcza kÅ‚amstwo zaÅ‚ożycielskie i wyciÄ…gawÅ‚adzÄ™ z błędnego koÅ‚a legislacji , wprowadzajÄ…c grÄ™ miÄ™dzy wÅ‚adzÄ…i nadwÅ‚adzÄ….Gra we wÅ‚adzÄ™ zaczyna siÄ™ na poziomie oscylacji miÄ™dzy kompeten-cjami autora i narratora w ramach narracyjnego pola wÅ‚adzy.Kom-petencje konstruktora fabuÅ‚y krzyżujÄ… siÄ™ z decyzjami opowiadacza po-dejmujÄ…cego i porzucajÄ…cego wÄ…tki, manipulujÄ…cego ich nakÅ‚adaniemi rozbieżnoÅ›ciÄ….PrzesuniÄ™cia w ramach narracyjnego pola wÅ‚adzypozwalajÄ… na wahanie miÄ™dzy zamkniÄ™ciem i otwarciem, totalizacjÄ…sensów i ich uwolnieniem (wieloznacznoÅ›ciÄ…).Do gry włączane bywajÄ…417H.Arendt, O rewolucji, przeÅ‚.M.GodyÅ„, Kraków 1991, s.162.418Dlatego podobne mechanizmy obecne w teoriach politycznych Peter Lassman na-zywa utopijnymi.Omawia RzeczpospolitÄ… Platona (zadajÄ…c pytanie: kto wyedukowaÅ‚ na-uczycieli w idealnym paÅ„stwie?) obok teorii Marksa i Rawlsa.PrzywoÅ‚uje też uwagÄ™ Der-ridy o Deklaracji NiepodlegÅ‚oÅ›ci: is it that the good people have already freed themselvesin fact and are only stating the fact? Or is it rather that they free themselves at the instantof and by the signature of this Declaration?.P.Lassman, Political Theory as Utopia, His-tory of the Human Sciences 2003, nr 1, s.58.251byty z poziomu przedstawienia, a nawet sugestia lub potencjalność ichistnienia.Wszelkie zbiegi okolicznoÅ›ci sÄ… podejrzane , a ciÄ…gi fabu-larne zmierzajÄ… do konfrontacji bohatera z wÅ‚adzÄ…, albowiem droga dopeÅ‚ni wiedzy wydaje siÄ™ prowadzić jedynie przez wÄ™zeÅ‚ wÅ‚adzy.W fi-nale zaÅ› okazuje siÄ™ zazwyczaj, że do konfrontacji tej nie dochodzi bÄ…dzzatrzymuje siÄ™ ona na kolejnym piÄ™trze wÅ‚adzy.W najodważniejszychrozwiÄ…zaniach opowieść i fabuÅ‚a mogÄ… być kreowane we współpracyz wÅ‚adzÄ… ostatecznÄ…, a to, co nazywalibyÅ›my tradycyjnie auktorial-noÅ›ciÄ… , w ramach paranoidalnej podejrzliwoÅ›ci podsycanej przez tekstnależaÅ‚oby raczej nazwać demonem caÅ‚oÅ›ci i wszechobecnoÅ›ci (ObszarnieciÄ…gÅ‚oÅ›ci, WybraÅ„cy bogów)419.Dziedzictwo cybernetykiUtopia, powoÅ‚ujÄ…c do życia idealne paÅ„stwa (eutopie), zatrzymuje siÄ™na granicy czÅ‚owieczeÅ„stwa.Zwolennik eutopii twierdzÄ…cy, że stworze-nie szczęśliwej spoÅ‚ecznoÅ›ci wymaga przeksztaÅ‚cenia czÅ‚owieka w ja-kiÅ› byt nieczÅ‚owieczy (radykalnie na tÄ™ rzecz patrzÄ…c zezwierzÄ™cenialub zautomatyzowania), wychodzi już poza reguÅ‚y budowania eutopii.Dystopia wiÄ™c z rozmysÅ‚em tÄ™ granicÄ™ przekracza.W wizjach dysto-pijnych na pierwszy plan wysuwa siÄ™ system.Nie ma już tutaj dyskusjiobecnej w utworach antyutopijnych, nie ma ważenia racji typu: co jestważniejsze wolność czy bezpieczeÅ„stwo?.Dyskusja o wartoÅ›ciachtraci tÄ™ aroganckÄ… swobodÄ™ zawartÄ… w typowym pytaniu antyutopisty: czy można ograniczyć wolność jednostki na rzecz dobra ogółu?.JeÅ›liwszystkie wartoÅ›ci sÄ… zagrożone w konfrontacji z prymatem systemu,jeÅ›li najprężniejszÄ… naukÄ… spoÅ‚ecznÄ… ma być technologia zachowa-nia 420, skoro natura czÅ‚owieka staje siÄ™ tylko koncepcjÄ…, którÄ… możnadowolnie manipulować i dopasowywać do koncepcji spoÅ‚ecznej, a kate-goria czÅ‚owieczeÅ„stwa , jak w Paradyzji, podlega jeszcze Å‚atwiejszej419MyÅ›lenie utopijne prowokuje pojmowanie wÅ‚adzy jako punktu przeciÄ™cia wszyst-kich poziomów realnoÅ›ci.B.Baczko, Wyobrażenia spoÅ‚eczne, dz.cyt., s.153.Wszystkiesensy przechodzÄ… przez rzeczywisty lub potencjalny wÄ™zeÅ‚ wÅ‚adzy.420B.F.Skinner, Poza wolnoÅ›ciÄ… i godnoÅ›ciÄ…, przeÅ‚.W.Szelenberger, Warszawa 1978,s.27.252manipulacji, bo brzmi dumnie , wówczas na polu rozgrywki pozostajÄ…jedynie cynizm i systematyczne kÅ‚amstwo.Dysponujemy luksusem spojrzenia z dystansu na zamkniÄ™ty Å›wiat,który mieÅ›ci siÄ™ na 180 stronach wydania Paradyzji (z roku 2004),Å›wiat budowany ze słów i zawieszony w fikcji.Aatwo nam dostrzec, że czÅ‚owieczeÅ„stwo oceniane w punktach to jawne szyderstwo.SpoÅ›ródwszystkich Å›rodków totalnej manipulacji umysÅ‚em, duszÄ…, ciaÅ‚em, ro-dzinÄ…, grupÄ… spoÅ‚ecznÄ…, caÅ‚ym spoÅ‚eczeÅ„stwem, ten jeden Å›rodek jÄ™-zyk oferuje demonicznÄ… efektywność w zniewalaniu obrony.JeÅ›li system jest pierwotnÄ… realnoÅ›ciÄ…, w której bohaterowie siÄ™ po-ruszajÄ… i myÅ›lÄ…, to pierwszÄ… konkurencjÄ… dla systemu może być wÅ‚adza.To ważne pytanie dla dystopisty: czy wÅ‚adza i system to jedno, czy teżnależy rozsunąć to, co z punktu widzenia eutopisty wydawaÅ‚o siÄ™ jed-noÅ›ciÄ…: oddzielić projekt od systemu, a system od projektodawcy i wÅ‚a-dzy? Czy podejrzenie, że realnÄ… wÅ‚adzÄ™ sprawuje ktoÅ›, kto nie jestznany obywatelom, kto ukrywa swe intencje, oznacza, że system jakocaÅ‚ość wymaga reinterpretacji? Poszukiwanie, sugerowanie albo naweturojenie tego dylematu to jedna ze sprężyn fabularnych i tematycznychdystopii.JeÅ›li eutopia zawieraÅ‚a elementy teorii ustroju spoÅ‚ecznego, to dysto-pia wpisujÄ…c siÄ™ w utopijny potencjaÅ‚ przyjrzaÅ‚a siÄ™ bliżej tym wyob-rażonym instytucjom, które miaÅ‚y za zadanie ten ustrój podtrzymywać w sÅ‚użbie idei i dla dobra ogółu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]