[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.B.Jań-skiego (archiwum własne); http://www.janski.edu.pl/wydzialy/info.html#dlaczego (25.01.2005).370Statut Szkoły Wyższej im.Bogdana Jańskiego w Warszawie, 9.10.2003 r.(dalej: Statut) zob.Aneks nr 2.371Statut, par.13.Rozdział III.Historia i struktura Szkoły Wyższej im.Bogdana Jańskiego 89przepisami; tworzenie, znoszenie i przekształcanie jednostek organizacyjnych Szkoły(w tym jednostek zamiejscowych); uchwalanie planów współpracy z zagranicą; uchwa-lanie planów działalności badawczej; uchwalanie planów wydawniczych; uchwalanierocznych i semestralnych planów działań oraz ocenianie rocznych i semestralnychsprawozdań z działalności; wykonywanie uprawnień założyciela w stosunku do Wyż-szej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości im.Bogdana Jańskiego w Aomży; wystę-powanie z wnioskami do założyciela o zmianę statutu.Ponadto, konwent powołujeUczelnianą Komisję Dyscyplinarną i Odwoławczą Komisję Dyscyplinarną372.Kolegium wydziału składa się z dziekana, kapelana i dyrektora wydziału orazprodziekanów.Odpowiada ono za skuteczne i sprawne funkcjonowanie wydziału, reali-zację zadań określonych w planie rzeczowo-finansowym oraz za realizację innychzadań wyznaczonych przez konwent.Do obowiązków kolegium wydziału należyw szczególności: opracowanie i uchwalanie planów rozwoju wydziału; przygotowywa-nie wniosków w sprawach tworzenia nowych kierunków studiów, specjalności kształ-cenia, studiów podyplomowych oraz innych form kształcenia; opiniowanie projektuplanu rzeczowo-finansowego wydziału; uchwalanie projektu planu marketingowegowydziału; uchwalanie planu działalności formacyjnej wydziału; ustalanie harmonogra-mu zajęć studenckich373.W skład rady wydziału wchodzą: kolegium wydziału, nauczyciele akademiccy(zatrudnieni w wydziale na podstawie umowy o pracę, posiadający tytuł naukowy,stopień naukowy doktora habilitowanego lub zajmujący stanowisko profesora),kierownicy katedr i koordynatorzy zespołów przedmiotowych, oraz po dwóchprzedstawicieli pozostałych nauczycieli akademickich zatrudnionych w wydziale napodstawie umowy o pracę (dwóch z każdego prowadzonego w wydziale kierunku),a także po dwóch pracowników nie będących nauczycielami akademickimi i studentówwydziału374.Do kompetencji rady wydziału należy w szczególności: opiniowanie planówrozwoju wydziału i wniosków w sprawie tworzenia, przekształcania i likwidacji kierun-ków, specjalności, studiów podyplomowych i innych form kształcenia oraz przedsta-wianie kolegium wydziału nowych inicjatyw w tym zakresie; opiniowanie wnioskóww sprawie planów studiów i programów nauczania po zasięgnięciu opinii właściwego372Statut, par.13-15, 22, 58.373Statut, par.16.374Statut, par.17.Rozdział III.Historia i struktura Szkoły Wyższej im.Bogdana Jańskiego 90organu samorządu studenckiego; uchwalanie planów współpracy z zagranicą i planówdziałalności badawczej; opracowywanie planów studiów i programów nauczania; opi-niowanie wniosków dziekana o zatrudnienie na stanowisko profesora; wyrażanie opiniiw sprawie tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych wydziału;powoływanie na wniosek dziekana stałych i doraznych komisji wydziałowych orazokreślanie ich kompetencji i zadań; dokonywanie oceny działalności naukowo-dydaktycznej wydziału oraz założeń i kierunków rozwoju kadry; proponowanie tema-tów seminariów dyplomowych i promotorów oraz proponowanie i opiniowanie tema-tów prac dyplomowych375.W szkole działa także rada szkoły.W jej skład wchodzą: rektor (jako przewod-niczący), kierownik duchowny, kanclerz, dyrektor generalny, prorektorzy, wicekancle-rze, dziekani, kapelani wydziałów, dyrektorzy wydziałów, dyrektorzy instytutów orazkierownicy jednostek ogólnouczelnianych.Zwoływana przynajmniej dwa razy w seme-strze, rady Szkoły zajmuje się: opiniowaniem ogólnych kierunków działalności szkołyi projektów utworzenia nowych kierunków studiów; oceną prowadzonej przez uczelniędziałalności dydaktycznej i naukowej oraz współpracy szkoły z innymi uczelniamii instytucjami w zakresie dydaktyki i badań, a także omawianiem innych spraw wnie-sionych przez założyciela, konwent, rektora lub kanclerza376.Instrumentem administracji centralnej Szkół Jańskiego, koordynującymi nadzorującym wszelką działalność szkoły na poziomie taktycznym i operacyjnym jestbiuro generalne (z dyrektorem generalnym na czele).Do zadań tego biura należy takżekoordynacja działań biura analiz, biura marketingu i biura współpracy międzynarodo-wej377.W szkole działa także Instytut Badań Naukowych.W ramach tej instytucjipowołano: Zakład Duchowości Zmartwychwstańczej, Zakład Małych i Zrednich FormPrzedsiębiorczości, Zakład Jakości i Ewaluacji Kształcenia, Zakład Historii Społeczneji Gospodarczej, Zakład Badań i Prognoz Społecznych378.Strukturę organizacyjną szkoły można przedstawić (w uproszczeniu) w formienastępującego schematu:375Statut, par.17.376Statut, par.30-31.377Statut, par.26; Kronika Szkoły., dz.cyt., s.232.378Statut, par.34, 35; Kronika Szkoły., dz.cyt., s.227.Rozdział III.Historia i struktura Szkoły Wyższej im.Bogdana Jańskiego 91379SCHEMAT 2.STRUKTURA ORGANIZACYJNA SZKOAY WY%7łSZEJ IM.B.JACSKIEGO.KonwentZałożycielszkoły(max.12 osób)Pozostali członkowieDyrektorkonwentu powoływaniGeneralnyprzez założycielaKierownikRektor KanclerzDuchownyProrektorzy WicekanclerzeKolegiumwydziałuKapelan DyrektorDziekanWydziału WydziałuProdziekaniJak widać na zamieszczonym powyżej schemacie, założyciel ma w szkole rolęcałkowicie nadrzędną380.Sprawuje on nadzór nad szkołą i podejmuje decyzje dotycząceszkoły (osobiście lub przez wyznaczonego przez siebie pełnomocnika) w zakresie okre-ślonym przepisami ustawy o szkolnictwie wyższym.W ramach swoich uprawnień zało-życiel: nadaje szkole statut i może dokonywać w nim zmian; powołuje i odwołuje rekto-ra, kanclerza, dyrektora generalnego, prorektorów (w liczbie do trzech), wicekanclerzy,dziekanów, dyrektorów wydziałów, prodziekanów, dyrektorów instytutów i kwestoraa także nawiązuje i rozwiązuje z nimi stosunek pracy; powołuje i odwołuje członkówkonwentu; zatwierdza wszystkie uchwały konwentu; podejmuje decyzje w innychsprawach przekazywanych do jego kompetencji przez postanowienia statutu381.379Opracowanie własne na podstawie: Statut, par.13-29.380Ks.M.Piwko, założyciel szkoły, tak określa swoją rolę: Jestem moderatorem, który stoi nastraży ukierunkowania, zapraszam do tej koncepcji, inspiruję i nadzoruję, żeby ta koncepcja w realizacjibyła coraz doskonalsza [cyt.za:] L.JASTRZBSKA, Wiarą kontroluj rozum (artykuł z cyklu Ludzieuparci , n.t.ks.M.Piwko CR i Szkół Jańskiego), [w:] Perspektywy , nr 4/1999, s.52.381Statut, par.12, 34, 40.Rozdział III.Historia i struktura Szkoły Wyższej im
[ Pobierz całość w formacie PDF ]