[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.i 70.latach XV wieku we freskach BenozzoGozzoli (San Gimignano: Sant'Agostino, Cappella Maggiore) oraz Domenico Ghirlandaio(San Gimignano: Collegiata, Cappella Santa Fina, pogrzeb Santa Fina).TakÄ… metodÄ™ przedstawienia i kompozycji, bÄ™dÄ…cÄ… specyficznÄ… formÄ… autoprezentacjiwÅ‚aÅ›ciwÄ… zbiorowoÅ›ciom miejskim, Gherardo i Monte di Giovanni mogli ujrzeć po razpierwszy na florenckich freskach Ghirlandaio.NajwiÄ™kszÄ… rolÄ™ odegraÅ‚ tu prawdopodobniecykl obrazów franciszkaÅ„skich namalowanych dla prywatnej kaplicy w koÅ›ciele Santa Trinitàna zamówienie Francesco Sassettiego w pierwszej poÅ‚owie lat 80.XV w.(zatwierdzeniereguÅ‚y franciszkaÅ„skiej przez papieża Honoriusza III) lub też cykl fresków w kaplicyTornabuoni-Tornaquinci (Cappella Maggiore) Santa Maria Novella (wygnanie Joachima zeÅ›wiÄ…tyni, zwiastowanie Zachariaszowi), powstaÅ‚y mniej wiÄ™cej w tym samym czasie co naszeiluminacje.Najważniejsza jednakże różnica, jaka wystÄ™puje pomiÄ™dzy nimi a wspomnianymifreskami, dotyczy roli exemplum.Współczesne postacie towarzyszÄ…ce historii Dawidai Goliata nie sÄ… jedynie biernymi obserwatorami zdarzeÅ„, zepchniÄ™tymi na skraj obrazu.IchzwiÄ…zek z biblijnym biegiem wydarzeÅ„ najlepiej można okreÅ›lić sÅ‚owem wizja , ponieważpojawia siÄ™ on przed oczami Macieja i jego towarzyszy.Pomimo istniejÄ…cych trudnoÅ›ciinterpretacyjnych za podobny typ przedstawienia uznać można Biczowanie Chrystusa Pierodella Francesca (Urbino, Galleria Nazionale delle Marche).W dziele tym trzynajprawdopodobniej współczesne artyÅ›cie postacie, stojÄ…ce na pierwszym planie, odgrywajÄ…podobnÄ… wizyjnÄ… rolÄ™ jak te z omawianej iluminacji.W jej części głównej przedstawiono kolejne sceny walki z Goliatem.Z lewej strony,za plecami Macieja i króla Francji, widzimy Dawida z owieczkÄ…, zbierajÄ…cego nad brzegiempotoku kamienie podczas przygotowaÅ„ do bitwy z Filistynami (1 Sam 17, 40).Umieszczeniew tym miejscu postaci zwierzÄ™cej, która może peÅ‚nić rolÄ™ atrybutu, należy w tutaj uznać zaszczególny Å›rodek skrócenia, skondensowania narracji: wedle opowieÅ›ci biblijnej Dawid,przeciwnie niż jego trzej bracia, nieraz odchodziÅ‚ od Saula, aby paść trzody swego ojca70w Betlejemie 4 (1 Sam 17, 15).Widzimy wiÄ™c, że sceny zbierania kamieni i karmienia owiecbyÅ‚y od siebie odlegÅ‚e w czasie i przestrzeni.Iluminator zastosowaÅ‚ podobnÄ… kondensacjÄ™w przedstawieniu sceny głównej.Na dalszym planie, w Å›rodku, nieco z prawej strony ujrzećmożna moment dekapitacji filistyÅ„skiego dowódcy (1 Sam 17, 51).Saul na czele swychżoÅ‚nierzy (wÅ›ród których pojawia siÄ™ Dawid), wyposażonych we współczesne(Å›redniowieczne) zachodnioeuropejskie uzbrojenie, pojawia siÄ™ przed bramami Jerozolimy wpogoni za armiÄ… filistyÅ„skÄ…, której wojownicy majÄ… na gÅ‚owach turbany.Jednakże równieżwspaniaÅ‚e przedstawienie Jerozolimy, wykorzystujÄ…ce motywy architektoniczne budowliflorenckich (Orsanmichele, Santa Croce, Dome), należy do zupeÅ‚nie innej częścistarotestamentowej opowieÅ›ci.Armia Saula pokonaÅ‚a FilistyÅ„czyków nie pod muramiJeruzalem, lecz pod Efes-Dammim (1 Sam 17, 1), Å›cigajÄ…c ich aż do bram Ekronu (1 Sam 17,52).Niemniej jednak faktycznie Dawid, pozbawiwszy Goliata gÅ‚owy, miaÅ‚ zabrać jÄ… wÅ‚aÅ›niedo Jerozolimy (1 Sam 17, 54).To pózniejsze wydarzenie, które dziaÅ‚o siÄ™ u bram miejskich, wyjaÅ›nia, z jakiegopowodu miasto zostaÅ‚o przedstawione w sposób wiernie oddajÄ…cy tak wiele detali.IluminatorskondensowaÅ‚ trzy serie zdarzeÅ„ w jednej kompozycji skupiajÄ…cej caÅ‚ość narracji.Najprawdopodobniej jej pierwowzorem byÅ‚ relief z dzieÅ‚a Ghibertiego Porta del Paradiso.Przedstawione na tymże reliefie trzy wydarzenia (choć w rzeczywistoÅ›ci jest ich co najmniejpięć) pojawiajÄ… siÄ™ w trzech obszarach jeden pod drugim.Oddzielone sÄ… od siebie nie tylkoswym horyzontalnym ukÅ‚adem, lecz również przestrzeniÄ… zdarzeÅ„.Dawid niosÄ…cy gÅ‚owÄ™Goliata do Jerozolimy jest wyraznie oddzielony od sceny bitwy.InteresujÄ…cym zwornikiempomiÄ™dzy oboma dzieÅ‚ami jest to, iż aczkolwiek w reliefie brak postaci Dawida, kamienie nabrzegu potoku również umieszczone sÄ… tu z lewej strony kompozycji, natomiast figura Goliataw przedstawieniu malarskim leżącego na ziemi, bezpoÅ›rednio łączy siÄ™ z postaciÄ… reliefowÄ….Dodatkowo w lewym górnym rogu iluminacji5 widzieć możemy stado czarnychptaków w locie, zmierzajÄ…cych prawdopodobnie w stronÄ™ Hebronu (czyżby byÅ‚y to krukimajÄ…ce być aluzjÄ… do herbu Macieja?).Motyw ten wiąże siÄ™ z odpowiedziÄ… udzielonÄ…FilistyÅ„czykowi przez Dawida przed walkÄ…: Dzisiaj wyda ciÄ™ Pan w mojÄ… rÄ™kÄ™ i zabijÄ™ ciÄ™,i odetnÄ™ ci gÅ‚owÄ™, i dam dziÅ› jeszcze trupy wojska filistyÅ„skiego ptactwu niebieskiemui zwierzynie polnej (1 Sam 17, 46).W ten oto sposób wymowa exemplum przeznaczonego dla Macieja staje siÄ™ jasna:Dawid w rzeczywistoÅ›ci odnosi zwyciÄ™stwo nad Turkami u murów miasta przedstawionegona podobieÅ„stwo Florencji, które równoczeÅ›nie mogÅ‚oby być transpozycjÄ… JeruzalemNiebieskiej.Struktura narracyjna iluminacji jest jednakże wzbogacona dwoma powiÄ…zanymiszczegółami.Za Maciejem z jego lewej strony znajduje siÄ™ skaÅ‚a, na której szczyciewzniesiono zamek.Przed jego otwartÄ… bramÄ…, jakby wychodzÄ…c z niej, pojawiajÄ… siÄ™ trzejuzbrojeni żoÅ‚nierze.Poniżej nich ze skaÅ‚y tryska zródeÅ‚ko.Scena ta najprawdopodobniej wsposób skondensowany przedstawia pewien wÄ…tek biblijny: po koronowaniu Dawida królemIzraela, trzech żoÅ‚nierzy opuÅ›ciÅ‚o warowniÄ™, aby przynieść mu wody ze studni w Betlejem (2Sam 23, 13-17; 1 Kron 11, 15-18)6.Takie ekstrakty nie byÅ‚y zbyt czÄ™sto włączane doÅ›redniowiecznych cykli z Dawidem, jednakże w dobrze rozpoznanym typologiczniepiÄ™tnastowiecznym dziele, Speculum humanae salvationis, każda scena opowieÅ›ci znajdujeswój odpowiednik w historii trzech Magów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]