[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Sowo wizja pochodzi od aciskiego videre, czyli „widzie”.Dlatego najbardziej naturalne zdefiniowanie wizji polega na przyjciu, e jest to koncepcja przyszoci firmy, najbardziej fundamentalna aspiracja, która - aby by skuteczna - powinna by wspólna zarówno dla kierownictwa, jak i pozostaych uczestników organizacji.Wizja jest obrazem rzeczywistoci, któr uczestnicy chc wykreowa.Misja jest precyzyjnym wyraeniem - w jzyku zrozumiaym dla pracowników i otoczenia organizacji - dalekosinych zamierze i aspiracji organizacji.Misja jest wic sformuowaniem wizji firmy na uytek strategii.Wreszcie cele strategiczne s kamieniami milowymi na drodze do realizacji strategii.Cele s zarówno wyzwaniem, wysoko ustawion poprzeczk, jak i stanowi sposób pomiaru realizacji misji w konkretnej domenie strategicznej firmy, a poziom ich realizacji pomaga oceni, w jakim stopniu firma realizuje ustalon strategi.Misja firmy wtedy nabiera strategicznego znaczenia, gdy spenia trzy wymogi:wyznacza kierunek i dotyczy przyszociwyraa marzenia i wyzwania, które staj si udziaem pracownikówproces jej realizacji jest wiarygodny.1.Przyszo.Zaiste daleko trzeba byo wybiega w przyszo, aby z pozycji japoskiej podupadej fabryczki marzy o pobiciu wiatowego lidera.Misja Komatsu to:„MARU -CAT” czyli „pobi Caterpillara”.To co jest wspaniae i pouczajce w Komatsu, to umiejtno przeoenia misji tak ambitnej, e a niemoliwej, na konkretne strategie dziaania w okresie nastpnych dwudziestu lat i systematyczne wspomagania zaangaowania, napicia i motywacji wród pracowników caego koncernu.2.Marzenia.Wikszo uczestników organizacji myli tylko realistycznie, nie way si marzy i do koca ycia walczy tylko z codziennoci.Pozostaje jednak garstka marzycieli, którzy jak pisa Oskar Wilde, nawet gdy le w rynsztoku, sigaj do gwiazd.I wanie Ci osigaj sukcesy ponad przecitne./ Janusz Palikot mzrzy na pocztku lat dziewidziesitych, aby ma firm z Bigoraja, handlujc paletami, przyprawami, zegarami i winem, przeobrazi docelowo w najwikszego dostawc win musujcych na polski rynek.Po kilku latach firma Ambra S.A.staa si niekwestionowanym liderem, a jej gówna marka, Dorato, ma najwikszy udzia w rynku i wysok rozpoznawalno /.Marzenia pozostaj tylko mrzonkami, jeli przedsibiorca nie umie lub nie chce zarazi innych swoim entuzjazmem i przekona pracowników do swojej wizji przyszoci firmy.Grupa ludzi prawdziwie zaangaowanych w realizacj wspólnej misji stanowi potn si.Prawdziwa sztuka polega na tym aby przekona pracowników, e dana misja jest cenna i moe sta si ich marzeniem i aspiracj.Warunkiem koniecznym do realizacji tego celu jest wiarygodno kadry kierowniczej i caej firmy w kontekcie realizowania misji firmy.3.Wiarygodno.Jest zadziwiajce jak wiele firm, które z duym trudem, nakadem czasu i kosztów sformuoway swoje misje, prawie natychmiast potrafi udowodni swoim pracownikom, e jest to pusty frazes.Kierownictwo General Motors zainicjowao w 1988 r.ogromn kampani pod hasem: „Pracownicy GM s dla nas najwaniejsi”.W trzy lata póniej GM ogosio zamiar zamknicia 21 fabryk i zwolnienia 18% zaogi.Najpierw powstaj szlachetne misje, a póniej id za tym niespójne z nimi dziaania albo pracowników, albo kadry kierowniczej uzasadniane biecymi potrzebami i rzeczywistoci rynkow.Misja firmy moe sta si zarówno ogromnie pomocna, jak i niebezpieczna, gdy swoim banalnym sformuowaniem lub brakiem realizacji podwaa wiarygodno intencji kierownictwa.Gdy firma dziaa niezgodnie z duchem misji, szybko staje si ona papierowym mieciem, a kierownictwo firmy - mao wiarygodnym partnerem dla pracowników i otoczenia.Problemy z formuowaniem misjiDobr misj sformuowa jest trudno, trzeba bowiem pogodzi ze sob trzy sprzecznoci.Po pierwsze misja powinna by lapidarna, a jednoczenie musi wiele wyraa, co trudno ze sob pogodzi.( Nikt nie jest w stanie zapamita 32 - stronicowej „biblii” ABB, któr otrzymuj pracownicy ABB Poland.)lNajlepszym przykadem lapidarnej i jednoczenie penej treci misji jest misja poczty lotniczej Federal Express, która brzmi: „Absolutnie, na pewno, w cigu doby”.lPo drugie, misja powinna mie element marzenia, a jednoczenie powinna wskazywa operacyjn drog jej realizacji.Jest to wic siganie do gwiazd twardo stpajc na ziemi.Po trzecie, misja musi by zarazem ogólna i konkretna.Misja musi by na tyle ogólna, aby dotyczya caej organizacji i jej rónorodnej przyszoci.Nie ma sensu, aby ograniczaa ona nadmiernie wybór rynku lub produktu firmy, nie sposób bowiem przewidzie istotnych wydarze i zmian w otoczeniu, które mog stworzy nieoczekiwane szanse i zagroenia.Jednoczenie jednak misja musi by konkretna, aby bya zrozumiaa dla przecitnego pracownika oraz wskazywaa mu drog postpowania w sytuacjach, których nie opisuj procedury.( General Electric - „Å‚dziemy numerem jeden lub dwa na kadym obsugiwanym rynku” ).Przykady misji firm zagranicznych i polskichSony - „Osobisty, przenony dwik dla kadego”Levi Strauss - „Sukces poprzez wspóprac z lokalnymi rodowiskami i pomoc w rozwizywaniu ich problemów”.Coca - Cola - „W zasigu rki kadego klienta na wiecie”Zelmer - „Naszym klientem jest klient”Walt Disney - „Czyni ludzi szczliwymi”Walt - Mart - „Da zwykym ludziom szans kupowania tych samych rzeczy, co bogacze”.Misja - Wizja - sposoby definiowania (na podst.Krupskiego )Wizja to przywidzenie, widzenie, wyobraenie, idea czy marzenie.W kontekcie organizacji i zarzdzania wizj moemy rozumie jako przyszy obraz miejsca i roli naszego przedsiwzicia w otaczajcym nas wiecie.J.Antoszkiewicz sugeruje, e wizja to „proces otwierajcy nowe wartoci, nowe perspektywy, nowe horyzonty i nowe kierunki dla egzystencji przedsibiorstwa”.Interesujcym problemem zwizanym z tworzeniem wizji jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: czy wizja to tylko i wycznie proces odkodowywania tego, co tkwi w naszej wiadomoci, czy równie, a moe przede wszystkim, proces kreowania nowych wartoci?Skutkiem identyfikacji wizji w przedsibiorstwie powinno by opracowanie misji jako procedury postpowania prowadzcej do realizacji ju odkodowanej czy wykreowanej wizji.L.W.Rue i P.G
[ Pobierz całość w formacie PDF ]