[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pytanie 6Militarna i naukowa geneza szkoy pozycyjnej.Jej gówne przesanki, oraz najczciej stosowane metody diagnostyczne i projektowe.Prosz oceni je z perspektywy szkoy planistycznej i ewolucyjnej.Prosz pokaza proces budowy strategii pozycyjnej na przykadzie polskiej firmy giedowej lub korporacji midzynarodowej dziaajcej w Polsce.Militarna i naukowa geneza szkoy pozycyjnejSzkoa pozycyjna ma jasno okrelonego wroga s nim konkurenci.Istot konkurencji jest za wygrana, sukces rynkowy, osignity kosztem innych konkurentów.Ta jasna orientacja jest w interesujcy sposób efektem zmieszania dwóch - tylko pozornie odlegych - aspektów historycznych: powrotu do militarnych róde pojcia strategii oraz do tradycyjnej istoty pojcia "konkurencji' w ekonomii.analogie militarne: "Konkurent - twój wróg".Trzeba go pokona, a najlepiej zniszczy.W zarzdzaniu jak na polu walki, istota strategii polega na walce z konkurencj, na stworzeniu dla siebie najlepszych warunków, zajcie jak najlepszej pozycji, precyzyjnej ocenie optymalnego momentu ataku lub odwrotu.Sukces rynkowy osiga si kosztem innych konkurentów.Sukces odnosi lider, a lider to ten, kto zniszczy konkurencj.Siy konkurencji to nie tylko tradycyjni konkurenci, ale te dostawcy, nabywcy, nowi wchodzcy do brany i substytuty.Wtki naukowe: Jednoczenie z eksploatacj militarnych wtków szkoa pozycyjna wraca do kanonów ekonomii.Z ekonomicznego punktu widzenia przedsibiorstwo dziaa po to, by przynosi zysk.Istota ekonomicznej strategii polega na niszczeniu konkurencji, bo w ten sposób firma moe zwikszy swój udzia w rynku i uzyska wpyw na ceny, aby zwikszy swój zysk.Ekonomici modeluj zachowania firm za pomoc teorii gier: konkurencja to gra o sumie zerowej.Struktura brany zmienia si od modelu wolnej konkurencji do oligopolu lub nawet monopolu.Szkoa pozycyjna uwaa , e menederowie nie s w stanie przeanalizowa zoonych i dynamicznych sytuacji (brak poznawczych moliwoci i czasu).Aby rzeczywisto zrozumie musz j upraszcza.Do tego potrzebne s im wygodne i proste modele.Do ich tworzenia wykorzystuje si dorobek bada operacyjnych, co prowadzi do optymalizacji decyzji produkcyjnych.Badania operacyjne stworzyy cay zbiór technik optymalizacyjnych: gospodarki zapasami, transportem, koordynacji dziaa, najkrótszej drogi w sieciach itp., uytecznych w rónych obszarach dziaania typowych organizacji.Firma konsultingowa Boston Consulting Group rozsawia zjawisko krzywej dowiadczenia (experience curve).Zauwaono, e koszty zmienne obniaj si wraz ze skokowymi przyrostami wielkoci produkcji ( np.Ford w latach 1919-1927).Krzywa dowiadczenia i wynikajca z niej polityka redukcji kosztów przez ekonomi skali produkcji stay si w wielu branach podstaw szukania trwaej przewagi konkurencyjnej.Innym analitycznym sposobem szukania przewagi konkurencyjnej staa si zbudowana w latach siedemdziesitych przez General Electric baza danych PIMS (Profit Impact of Market Strategy).Na podstawie analizy tysicy SBJ wysnuto wniosek i duy udzia w rynku równa si duym zyskom.Nastawio to polityk firm amerykaskich i japoskich na szukanie sposobów maksymalizacji swojego udziau w rynku.3 istotne przesanki:punktem wyjcia do budowy i analizy strategii jest otoczenie firmylW szkole planistycznej otoczenie byo wane gdy generowao istotne szanse i zagroenia.llW szkole ewolucyjnej otoczenie nie jest istotnym elementem strategii.llW szkole pozycyjnej otoczenie jest najwaniejsze, jest punktem wyjcia do budowy strategii.To struktura otoczenia decyduje o skutecznoci strategii firmy i jej sukcesie.llModel Portera - analiza otoczenia przez pryzmat 5 si: sia dostawców, sia nabywców,llzagroenia ze strony nowych konkurentów, zagroenia ze strony substytutów, natura rywalizacji konkurencyjnej.lIstot strategii jest walka z konkurencj.lW szkole planistycznej ostrze strategii skierowane ku bliej nieokrelonej przyszoci.llW szkole ewolucyjnej strategia powstaje mozolnie w procesie uczenia si.llSzkoa pozycyjna ma jasno okrelonego wroga - konkurenci.Istot strategii jest wygrana, sukces osignity kosztem innych konkurentów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]