[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.źródło: Deloitte Consulting 1999 ().Firma Deloitte Consulting szacuje, że w 2002 roku Stany Zjednoczone wygenerują z tytułu ecommerce 842 mld dolarów przychodów, podczas gdy pozostałe regiony świata razem wzięte pozostałe 300 mld dolarów (w tym rynek azjatycki 50 mld $).Do Internetu wkracza coraz więcej firm, przeważają wśród nich sprzedawcy multimediów oraz księgarnie.Kolejnymi będą duże sieci handlowe, biura podróży i instytucje handlowe, które z kolei zapewniając odpowiedni stopień bezpieczeństwa danych przekonają innych handlowców o konieczności wejścia do sieci.Do nich zalicza się home banking.Dostęp do informacji o stanie środków na swoim koncie bezpośrednio z domu, oraz przeprowadzanie podstawowych operacji za pośrednictwem Internetu to największe jego zalety.Jednym z pierwszych internetowych banków oferujących pełen zestaw usług oraz dostęp do konta przez 24 godziny na dobę był Security First Network.Później do grona przystąpiły: DigiCash, Cybercash, Virtual Holdings i Netbank.Obecnie nawet kilka polskich banków oferuje dostęp do konta za pośrednictwem Internetu.Bardzo szybko też rozwijają się firmy dostarczające systemy płatnicze dla sprzedawców internetowych.Pojawianie się takich instytucji przyczynia się do powodzenia ecommerce i niweluje barierę bezpieczeństwa transakcji, z którą bardzo trudno jest uporać się mniejszym przedsiębiorstwom.Jedna z największych księgarni w Stanach Zjednoczonych Barnes & Noble boryka się z problemem spadku obrotów.Jej poważnym konkurentem jest Amazon - potentat w dziedzinie handlu elektronicznego.W jego ofercie znajduje się ponad 2,5 miliona pozycji książkowych, liczba klientów to ponad 1,5 miliona osób ze 160 krajów na świecie a wartość firmy przekracza 5 mld dolarów.W tej sytuacji Barnes & Noble zdecydował się również wkroczyć w świat Internetu i zdecydowanie obniżyć koszty działalności poprzez zamówienia online, redukcję zatrudnienia i powierzchni tradycyjnych punktów sprzedaży.Warto przyjrzeć się działalności Amazon.Pomysłodawcą stworzenia księgarni internetowej był Jeff Bezos.W ciągu dwóch lat jego pomysł wyniósł Amazon na szczyt ebiznesu zapewniając już w pierwszym roku działalności wpływy w wysokości 17 mln dolarów.Klienci Amazon mogą wybrać interesującą ich pozycję z ogromnej bazy danych podając tytuł, nazwisko autora lub przeglądając zbiory według grup tematycznych.Amazon stosuje bogate techniki komunikacji z klientem.Jego strony potrafią rozpoznać klienta, zaproponować mu odpowiednie pozycje korzystając z informacji o wcześniejszych zakupach, dają mu także okazję do wyrażenia własnych opinii na forum czytelników.Wszystko to sprzyja budowaniu lojalności klienta i tworzy poczucie jedności wśród czytelników, a tym samym zapewnia częste odwiedziny sklepu.Interesujące jest, iż spośród 2,5 mln pozycji tylko około tysiąca znajduje się w magazynie Amazon.Reszta dostarczana jest bezpośrednio od dystrybutorów.Rozwiązanie to umożliwia ogromne oszczędności kosztów i stosowanie dużych rabatów (40% na bestsellery i 10% na inne książki) w celu promowania tego typu działalności.Internet obejmując swym zasięgiem niemalże cały świat wymusza ogromną konkurencję.Mimo ogromnych szans, jakie daje przedsiębiorstwom wymaga odmiennego podejścia do sposobu i metod prowadzenia biznesu.Konieczne jest poznanie metod i technik promocji w Internecie, audytorium docelowego, a także odmiennych reguł rządzących wirtualnym światem.Jaka jest jego przyszłość? Gartner Group ocenia, że prawdziwa era handlu elektronicznego nadejdzie ok.2006-2008 roku.Dotychczas stosowane technologie, niedojrzałe rynki oraz konserwatywne systemy organizacyjne mogą doprowadzić do niepowodzenia wielu projektów związanych z Internetem, jednak w tyle pozostaną ci, którzy bądź nie zauważając zachodzących zmian, lub chcący uniknąć ryzyka nie podejmą wyzwania, jakie stawia przed nami ebiznes.6.2.Internetowe kanały dystrybucji.Kanały Dystrybucji.Zadaniem dystrybucji jest dostarczenie konsumentom pożądanych przez nich produktów w odpowiednim czasie i po odpowiedniej cenie.W ramach całego procesu dystrybucji wyróżnia się:lkanały dystrybucji,llfizyczny przepływ towarów.lTylko niektóre produkty jak oprogramowanie, dane lub informacje, nagrania muzyczne i video można dostarczać bezpośrednio poprzez Internet.Pozostałe produkty mogą korzystać z pomocy Internetu w procesie wyboru produktu przez konsumenta i podczas składania zamówień.Funkcje kanałów dystrybucyjnych w procesie dostarczania produktów do finalnych odbiorców tolbadania marketingowe,llkomunikacja marketingowa,llkontakt z klientami,lldopasowywanie produktu do potrzeb nabywcy,llnegocjowanie ceny,llobsługa finansowa procesu zakupu,llfizyczna dystrybucja.lBadania marketingowe polegają przede wszystkim na określeniu wielkości rynku docelowego oraz na jego charakterystyce.Informacje zdobyte w badaniach pozwalają skuteczniej dopasować produkt do potrzeb nabywców i zastosować skuteczną strategię komunikacyjną.Koszt badań marketingowych prowadzonych z pomocą Internetu jest znacznie niższy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]