[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeżeli zaakceptujemy podane wyżej trzy proste elementy racjonalnego zachowania klienta, to skuteczna strategia konkurencyjna staje siÄ™ prawie oczywista; trzeba dÅ‚ugofalowo zaoferować klientowi lepszy i taÅ„szy produkt oraz lepszÄ… obsÅ‚ugÄ™.Na rynku piwowarskim konkurencja jest zawsze ostra.DecydujÄ… tu zasoby finansowe pozwalajÄ…ce na skutecznÄ… promocjÄ™, budowÄ™ kanałów dystrybucji, obniżanie lub utrzymanie jak najdÅ‚użej przystÄ™pnej ceny.4.Analiza SWATAnaliza SWOT opiera siÄ™ na wynikach szczegółowej analizy otoczenia oraz analizy wÅ‚asnego potencjaÅ‚u rozwojowego.Na podstawie analizy wÅ‚asnego potencjaÅ‚u rozwojowego możemy okreÅ›lić jakie sÄ… mocne i sÅ‚abe strony browaru.Ocena taka jest możliwa jeÅ›li mamy dokÅ‚adne rozpoznanie naszej pozycji rynkowej i rozwojowej oraz pozycji konkurentów.Z kolei zagrożenia i szanse odnoszÄ… siÄ™ do otoczenia.Na podstawie analizy SWOT możliwe jest wyznaczenie celów i zadaÅ„ strategicznych.Poniższa analiza, zostaÅ‚a przeprowadzona przez PrzedsiÄ™biorstwo Consultingowe „ICM” Sp.z o.o.z WrocÅ‚awia, na zlecenie ZakÅ‚adów Piwowarskich „GÅ‚ubczyce” S.A.I tak do mocnych stron można byÅ‚o zaliczyć:- silnÄ… pozycjÄ™ na Opolszczyźnie,- kreatywnÄ… kadrÄ™ kierowniczÄ…,- niski poziom cen,- koncepcjÄ™ budowania sieci dystrybucyjnej,- zaopatrzenie w surowce ( słód ),- niski poziom zadÅ‚użenia,- licencyjne produkty (Ostravar Lager, Ostravar Pils )Do sÅ‚abych stron zaliczono:- bardzo maÅ‚y udziaÅ‚ w rynku krajowym,- brak znajomoÅ›ci marki na rynku krajowym,- brak dziaÅ‚aÅ„ promocyjnych,- brak jednolitego wizerunku firmy,- niski stopieÅ„ zaangażowania pracowników,- przestarzaÅ‚Ä… technologiÄ™,- dużą liczbÄ™ podobnych do siebie marek,- niedostateczny system informacji rynkowej,- sÅ‚aba pozycja finansowa,Należy przy tym zwrócić uwagÄ™ na szanse pÅ‚ynÄ…ce z otoczenia, takie, jak:- możliwość znacznego wzrostu poziomu konsumpcji piwa (z 45 l.na osobÄ™ do 70 - 80 l.),gdyż piwo staje siÄ™ modnym napojem,- duże przywiÄ…zanie do lokalnego piwa na lokalnych rynkach,- tzw.biaÅ‚e plamy na rynku,Nie można również byÅ‚o zapominać o zagrożeniach spowodowanych miÄ™dzy innymi przez:- możliwość pojawienia siÄ™ piwa importowanego(zmniejszenie obciążeÅ„ celnych ),- wysokÄ… stopÄ™ inflacji ( wzrost cen piwa nie podążą za stopÄ… inflacji ),- niestabilność przepisów finansowo - podatkowych,lwzrost presji konkurencyjnej ze strony krajowych i zagranicznych przedsiÄ™biorstwlpiwowarskich,lrestrykcyjność przepisów finansowo - podatkowych.lPrzeprowadzona analiza strategiczna wskazywaÅ‚a na to, że zachodzi konieczność przeprowadzenia zmian, umożliwiajÄ…cych opracowanie odpowiedniej strategii przyszÅ‚oÅ›ciowej, która istnieje od momentu przeksztaÅ‚cenia przedsiÄ™biorstwa w JednoosobowÄ… SpółkÄ™ Skarbu PaÅ„stwa.ZakÅ‚ady Piwowarskie „GÅ‚ubczyce” S.A.muszÄ… programować swój rozwój w przyszÅ‚oÅ›ci.W ramach tego przedsiÄ™wziÄ™cia przedsiÄ™biorstwo podjęło dziaÅ‚ania zmierzajÄ…ce do opracowania planu restrukturyzacyjnego.Opracowanie tego planu podjęła siÄ™ wczeÅ›niej wspomniana firma ICM z WrocÅ‚awia.WedÅ‚ug autorów opracowania wdrożenie planu restrukturyzacyjnego miaÅ‚o spowodować:- uzyskanie samodzielnoÅ›ci organizacyjnej przez obecne strategiczne zakÅ‚adyprodukcyjne spółki,- powstanie samodzielnych podmiotów gospodarczych, dziaÅ‚ajÄ…cych w kooperacji z wlwgłównymi zakÅ‚adami oraz Å›wiadczÄ…cymi usÅ‚ugi na zewnÄ…trz,lgenerowanie wiÄ™kszego zysku celem wprowadzenia nowoczesnych procesówltechnologicznych i modernizacyjnych w browarach,- stworzenie potencjalnym inwestorom strategicznym możliwoÅ›ci zaangażowaniakapitaÅ‚owego,- zagwarantowanie pracownikom browaru miejsc pracy, a także aktywne zaangażowaniewÅ‚asnego kapitaÅ‚u w spółkach powstajÄ…cych z udziaÅ‚em pracowników.Program miaÅ‚ być realizowany poprzez:- delegowanie uprawnieÅ„ w dół,- wyzbycie siÄ™ majÄ…tku nieproduktywnego,lspowodowanie wiÄ™kszej gospodarnoÅ›ci i wymuszenie pewnej konsekwencyjnoÅ›cilwewnÄ…trz zakÅ‚adu,- uzależnienie wynagrodzeÅ„ od wyników ekonomicznych przedsiÄ™biorstwa,- lepsze wykorzystanie majÄ…tku do reguÅ‚ gry rynkowej i wymagaÅ„ rynków lokalnych, w oparciu o nastÄ™pujÄ…ce etapy:lStworzenie modelu funkcjonowania Z.P.„GÅ‚ubczyce” S.A
[ Pobierz całość w formacie PDF ]