[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Porównując się z innymi, możesz stać się próżny lub zgorzkniały, zawsze bowiem znajdziesz gorszych i lepszych od siebie.Niech twoje osiągnięcia, zarówno jak i plany, będą dla ciebie źródłem radości.Wykonuj swą pracę z sercem, jakkolwiek byłaby skromna; ją jedynie posiadasz w zmiennych kolejach losu.Bądź ostrożny w interesach, na świecie bowiem pełno oszustwa, niech ci to jednak nie zasłoni prawdziwej cnoty.Wielu ludzi dąży do wzniosłych ideałów i wszędzie życie jest pełne heroizmu.Bądź sobą, zwłaszcza nie udawaj uczucia, ani nie podchodź cynicznie do miłości, albowiem wobec oschłości i rozczarowań ona jest wieczna jak trawa.Przyjmij spokojnie, co ci lata doradzają, z wdziękiem wyrzekając się spraw młodości.Rozwijaj siłę ducha, aby mogła Cię osłonić w nagłym nieszczęściu.Nie dręcz się tworami wyobraźni.Wiele obaw rodzi się ze znużenia i samotności.Obok zdrowej dyscypliny bądź dla siebie łagodny.Jesteś dzieckiem wszechświata nie mniej niż drzewa i gwiazdy.Masz prawo być tutaj i czy to jest dla Ciebie jasne czy nie, wszechświat jest bez wątpienia na dobrej drodze.Tak więc żyj w zgodzie z Bogiem, czymkolwiek się trudnisz i jakiekolwiek są twoje pragnienia.W zgiełku i pomieszaniu życia zachowaj spokój ze swą duszą.Przy całej złudności i znoju i rozwianych marzeniach jest to piękny świat.Bądź uważny.Dąż do szczęścia”.5.POWIKŁANIA CHOROBY NIEDOKRWIENNEJ SERCAW chorobie niedokrwiennej serca, rozwijające się zmiany miażdżycowe powodują poprzez zwężenie światła naczyń, ograniczenie ilości tlenu potrzebnego do pracy serca.Na skutek jego braku, mogą wystąpić groźne dla życia zaburzenia rytmy serca, a ponadto powstają trwałe uszkodzenia komórek mięśnia sercowego pod postacią ich zwłóknienia, a więc zmniejszenia kurczliwości mięśnia sercowego.Spadek objętości wyrzutowej serca powoduje przyspieszenie jego akcji celem utrzymania pojemności minutowej na niezmienionym poziomie.Po wyczerpaniu się rezerw hemodynamicznych serca rozwija się niewydolność krążenia.Zaopatrzenie mięśnia sercowego może być wystarczające w spoczynku, lecz nie wystarczające podczas wysiłku fizycznego, dużej zwyżki ciśnienia tętniczego krwi, napięć emocjonalnych, palenia tytoniu.Klinicznym objawem tego zachwiania równowagi jest typowy ból dusznicowy.Do dalszych objawów klinicznych należą: zawał serca, niewydolność lewokomorowa, zaburzenia rytmu serca oraz nagły zgon.[14]5.1 Zawał mięśnia sercowego.Powolny postęp zmian miażdżycowych zwęża z wolna światło tętnic wieńcowych, pojawiają się objawy dusznicy bolesnej, lecz istnieją warunki do wytworzenia się krążenia obocznego.Natomiast nagłe zamknięcie światła tętnicy wieńcowej, powoduje ostre niedokrwienie zaopatrywanej przez nią części mięśnia sercowego.Powstaje wówczas zawał serca, ponieważ krążenie oboczne nie może się tak szybko wytworzyć.[14]Zawał serca, jest to martwica pewnego obszaru mięśnia sercowego spowodowana nagłym, zupełnym odcięciem dopływu krwi, czyli ostrym niedokrwieniem.Najczęstszą przyczyną zawału serca jest zamknięcie jednej lub kilku tętnic wieńcowych przez zakrzep powstały na powierzchni blaszki miażdżycowej.Zawał może obejmować całą grubość ściany komory serca (zawał pełnościenny), część środkową mięśnia komory, jego część podwsierdziową lub podosierdziową (zawał niepełnościenny).Głównym objawem jest ból podobny do występującego w dusznicy bolesnej, jednak jego nasilenie jest bardzo duże.Chory jest niespokojny, ma uczucie lęku przed śmiercią, często zmienia pozycję.Objawom tym często towarzyszą nudności, wzmożone pocenie się i wymioty.Ból trwa długo, bo ponad 30 minut, i nie ustępuje po podjęzykowym zażyciu nitrogliceryny.Wystąpieniu zawału serca mogą towarzyszyć objawy dusznicy bolesnej niestabilnej, lub może on powstać bez objawów zwiastujących na przykład u osób uważanych do tej pory za zdrowe.Niekiedy zawał serca przebiega bez bólu (postać bez bólowa), a chory nawet nie wie że właśnie przechodzi zawał serca.[5]6.PROMOCJA ZDROWIAJednym z celów jakie postawiła sobie Światowa Organizacja Zdrowia WHO w 1993 roku, było aby do 2000r.wszystkie państwa członkowskie podjęły wysiłki mające na celu zapewnienie aktywnej promocji zdrowia i wspieranie zdrowych wzorów życia poprzez zrównoważoną dietę, właściwą ilość ćwiczeń fizycznych, zdrową seksualność, skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem i inne aspekty pozytywnych zachowań zdrowotnych.Ten cel można osiągnąć poprzez promowanie zdrowych wzorów życia przez cały okres jego trwania, a działania te powinny obejmować:lpodnoszenie świadomości zdrowotnej i środowiskowej,llrozwijanie i wzmacnianie umiejętności radzenia sobie ze stresem,llpromowanie zdrowych sposobów odżywiania opartych na polecanych standardach odżywczych i wskazówkach dietetycznych,llpromowanie zdrowego i aktywnego wypoczynku,llzachęcanie do zapewniania i korzystania ze wsparcia socjalnego.lJednakże to podejście musi być oparte na polityce publicznej promującej zdrowie.Wysiłki podejmowane dla stworzenia zdrowego otoczenia dla życia w mieście, w domu, w miejscu pracy i w szkole powinny być podstawą strategii promocji zdrowia.Takie wysiłki wymagają współpracy pomiędzy służbą zdrowia środowiskowego i rodzinnego (tzn.opieką zdrowotną pierwszego kontaktu) a służbą zdrowia środowiskowego i opieki socjalnej (tzn.opieką społeczną).Edukacja zdrowotna to proces, w wyniku którego tworzy się świadomość publiczna i wsparcie potrzebne dla zachowania zdrowego otoczenia, w którym uczestniczy wiele różnych agencji i który pomaga w zmianie stylów życia i zachowania kiedy jest to konieczne.[13]6.1 Zdrowie dzieci.Być może w dzieciństwie, bardziej niż w jakimkolwiek innym okresie życia, dochodzi do kształtowania się naszego przyszłego zdrowia.Dzieci nabywają wiele.nawyków, które mogą wpływać na ich stan zdrowia przez całe życie, przynosząc korzyści lub szkody.Dlatego też istnieje w tym okresie wielkie zapotrzebowanie na promocję zdrowia i edukację zdrowotną.Można zachęcić rodziców i nauczycieli, jak i pracowników opieki zdrowotnej, do nauczenia się jak pomagać dzieciom w dokonywaniu zdrowych wyborów.Dzieci w wieku lat 5-7 powinny „dowiedzieć się w jaki sposób dbać o swoje zdrowie.i jaka jest rola substancji przyjmowanych w formie tabletek i zastrzyków jako leków”.W wieku lat 7-11 powinny „dowiedzieć się, że podczas gdy wszystkie leki mogą mieć postać tabletek lub zastrzyków to nie wszystkie tabletki i zastrzyki są lekami”
[ Pobierz całość w formacie PDF ]