[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Billboard, na zdjÄ™ciu dwa piwa i hasÅ‚o: "To nieprawda, że mężczyźni myÅ›lÄ… tylko o jednym".Inny billboard i hasÅ‚o:„ Po 25 sierpnia wielu znajdzie szczęście w łóżku".Jeszcze jeden z hasÅ‚em: „Powinni tego zabronić" Aluzje i niedopowiedzenia oraz wiara w to, że wiÄ™kszość odbiorców wszystko i tak kojarzy siÄ™ z seksem, tworzy reklamy lodów i szminek”.Lody Magnum w reklamach wyglÄ…dajÄ… tak, jakby wypadaÅ‚o je jeść wyÅ‚Ä…cznie w sypialni.Wszystko zależy od typu odbiorcy, a tych typów jest kilka.Jedni chcÄ…, by pokazać im konkrety, inni aluzje - komentuje prof.Zbigniwe Lew Startowicz, seksuolog.Rys.7 Reklama lodów magnumSeks reklamuje produkty coraz mniej mÄ™skie.Najpierw piÄ™kne kobiety w dwuznacznych pozach towarzyszyÅ‚y wyÅ‚Ä…cznie reklamom papierosów, samochodów i piwa.DziÅ› jest inaczej, seks pojawia siÄ™ w reklamach jogurtów, proszków do prania i margaryny.Reklama seksualna budzi jednak sprzeciw i bunt jeżeli jest nachalna41.Rys.8 Reklama papierosów WEST3.6.Reklama zakazana przez etykÄ™ zawodowÄ….Te szczególne zasady wynikajÄ…ce z deontologii dotyczÄ… trzech grup zawodowych: adwokatów, lekarzy i dziennikarzy.Dwie pierwsze grupy nie mogÄ… reklamować siebie, a trzecia • reklamować czegokolwiek.Adwokaci.Zbiór zasad etyki adwokackiej i godnoÅ›ci zawodu uchwalony przez NaczelnÄ… RadÄ™ AdwokackÄ… z dnia 26 wrzeÅ›nia 1993 roku, zawiera m.in.nastÄ™pujÄ…ce postanowienia:1.Adwokata obowiÄ…zuje zakaz korzystania z reklamy w jakiejkolwiek formie, jak również zakaz pozyskiwania sobie klienta w sposób sprzeczny z godnoÅ›ciÄ… zawodu.2.Sprzeczne z godnoÅ›ciÄ… zawodu i niedopuszczalne jest m.in:lkorzystanie z usÅ‚ug poÅ›redników;llnarzucanie komukolwiek swej pomocy prawnej;llpozyskiwanie klientów w sposób niezgodny z zasadami lojalnoÅ›ci wobec kolegów;llumieszczenie reklam w prasie, lub innych Å›rodkach masowego przekazu;llredagowanie relacji prasowej ze sprawy, w której wystÄ™powaÅ‚;llreklamowanie swej dziaÅ‚alnoÅ›ci zawodowej w czasie wystÄ™powania w Å›rodkach masowego przekazu;llumieszczanie na szyldzie danych dotyczÄ…cych specjalizacji adwokata.llPodanie przez adwokata informacji w prasie o rozpoczÄ™ciu dziaÅ‚alnoÅ›ci adwokackiej, adresie, numerze telefonu, faksu, itp.- w formie i treÅ›ci uzgodnionej z wÅ‚aÅ›ciwÄ… okrÄ™gowÄ… rada adwokackÄ… - nie jest uważane za reklamÄ™.Informacja, taka może być tylko jednorazowa.llAdwokat ma prawo posÅ‚ugiwania siÄ™ w pracy zawodowej tytuÅ‚em naukowym.llZamieszczana informacja w książce telefonicznej nie powinna siÄ™ wyróżniać spoÅ›ród innych standartowych informacji.lTylko okrÄ™gowe rady adwokackie oraz Naczelna Rada Adwokacka sÄ… upoważnione do informowania w prasie i innych Å›rodkach masowego przekazu, lub innej formie o dziaÅ‚alnoÅ›ci zawodowej czÅ‚onków adwokatury oraz adresach adwokatów.Podobne regulacje zakazujÄ…ce praktycznie jakichkolwiek form reklamy zawierajÄ… uchwaÅ‚y samorzÄ…dów adwokackich wielu innych krajów europejskich42.Lekarze.Kodeks etyki lekarskiej - tekst jednolity ze zmianami uchwalonymi przez I Krajowy Zjazd.Lekarzy 12 - 14 grudnia 1993 roku w art.63 stanowi:lLekarz tworzy swojÄ… zawodowÄ… opiniÄ™ jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie jest zabronione.llLekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swego nazwiska dla celów komercyjnych.lNiedozwolone jest nie tylko reklamowanie swoich usÅ‚ug, ale również np.farmaceutyków lub parafarmaceutykow.Pokazywanie w reklamie prawdziwego lekarza, z podaniem jego tytuÅ‚u zawodowego i nazwiska - to jaskrawe naruszenie etyki zawodowej.W 1996 roku jeden z prominentalnych polskich lekarzy pokazaÅ‚ siÄ™ w reklamie, a zapytany o etykÄ™ lekarskÄ…, odparÅ‚, że przecież on nie reklamuje, a tylko informuje, który lek jest naprawdÄ™ dobry, a w tym nie przecież nic zÅ‚ego.Dziennikarze.Niezależnie od przepisów prawa prasowego, zabraniajÄ…cego dziennikarzowi prowadzenia ukrytej dziaÅ‚alnoÅ›ci reklamowej wiążącej siÄ™ z uzyskaniem korzyÅ›ci majÄ…tkowej, bÄ…dź osobistej od osoby lub jednostki organizacyjnej zainteresowanej reklamÄ… ,przepisów rozporzÄ…dzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 20 maja 1993 roku w sprawie zasad dziaÅ‚alnoÅ›ci reklamowej w programach radiofonii i telewizji, istniejÄ… kodeksy etyczne dotyczÄ…ce tego zawodu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]