[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Środki trwałe w tej formule są ujęte według wartości netto.Wskaźnik pokazuje nam, ile razy sprzedaż jest większa od środków trwałych zaangażowanych w działalność przedsiębiorstwa.Im wyższa jest wartość wskaźnik tym wyższa jest efektywność wykorzystania majątku trwałego.Wykorzystanie tego wskaźnika jest szczególnie istotne dla przedsiębiorstw, w których środki trwałe stanowią ważny element majątku, natomiast mniejsze znaczenie ma w przedsiębiorstwach, w których sprzedaż w mniejszym stopniu zależy od wielkości środków trwałych zaangażowanych w ich działalność.Wskaźnik efektywności wykorzystania majątku ogółem ( Total AssetsTurnover Ratio lub Total Assets Utilization Ratio)Wskaźnik ten obrazuje, jaka wartość sprzedaży przypada na jednostkę zaangażowanego majątku.Stanowi miarę efektywności wykorzystania aktywów przedsiębiorstwa.Obliczany jest według wzoru:WRMO =Wskaźnik efektywności wykorzystania majątku ogółem jest wskaźnikiem o największej pojemności.Mierzy on efektywność aktyw generujących sprzedaż.Wielkość tego wskaźnika w dużym stopniu zależy od specyfiki branży.W przemysłach o wysokiej kapitałochłonności jest niski, zaś w przemysłach o dużym udziale pracy ludzkiej i niskiej kapitałochłonności jest wysoki.Wskaźnik ten nie może być zbyt niski, aby nie prowadził do zachwiania rytmiczności produkcji i sprzedaży oraz pogorszenia stopnia wykorzystania środków trwałych.Jeśli jest znacznie niższy niż średni w branży, to należy szukać przyczyny tych różnic.Istnieje możliwość, że w przedsiębiorstwie powstały nadmierne zapasy materiałów bądź wadliwa organizacja produkcji zwiększa zapasy produkcji niezakończonej itp.2.3.4 Wskaźniki rentownościZa pomocą wskaźników rentowności ( zyskowności) bada się zazwyczaj rentowność prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności oraz zaangażowanego w nią kapitału.Źródłami do obliczania tych wskaźników są roczne sprawozdania finansowe.Wskaźniki rentowności trudno się interpretuje ponieważ dla większości z nich nie ma wartości granicznych.Są to miary względne, ich poziom zależy od branży i rodzaju działalności.Wskaźniki rentowności można podzielić na:lwskaźnik rentowności sprzedaży,llwskaźnik rentowności aktywów,llogólna stopa zwrotu,llwskaźnik rentowności kapitału własnego.lWskaźnik rentowności sprzedaży (profit margin)Wskaźnik rentowności sprzedaży (marża zysku) to relacja zysku netto do wartości sprzedaży netto:WRS = × 100%.Wskaźnik ten informuje o wielkości zysku, jaka przypada na jednostkę sprzedaży.Niższy poziom wskaźnika rentowności sprzedaży informuje o konieczności zrealizowania odpowiednio większej sprzedaży w celu osiągnięcia uprzednio zamierzonego zysku.Poziom ten będzie charakterystyczny dla firmy o materiałochłonnej produkcji.Natomiast im wyższy poziom tego wskaźnika, tym wyższa efektywność osiąganych przez firmę dochodów.Wyższy poziom będą miały przedsiębiorstwa, których produkcja wymaga sporego nakładu pracy.Aby ocena wskaźnika była odpowiednio przeprowadzona trzeba porównać go również ze wskaźnikami osiąganymi przez inne przedsiębiorstwa tej samej branży oraz ze wskaźnikami średniobranżowymi.Wskaźnik rentowności aktywówWskaźnik rentowności aktywów (Stopa zwrotu z aktywów - ROA) określa stosunek wielkości zysku netto, wypracowanego przez jednostkę, do wartości zaangażowanego w firmie majątku:ROA = × 100%.Powyższy wskaźnik mierzy zdolność aktywów do generowania zysku.Wskaźnik ten informuje o zdolności przedsiębiorstwa (a konkretniej - jego aktywów) do generowania zysku.Pokazuje, jak efektywnie firma zarządza swoim majątkiem.Im wyższy poziom rentowności aktywów, tym lepsza sytuacja finansowa przedsiębiorstwa.Wielkością wskaźnika zainteresowani są szczególnie kredytodawcy firmy, gdyż stanowi on cenne źródło informacji o zdolności majątku do przynoszenia dochodów, będących źródłem rat i odsetek od zaciągniętych kredytów.Zachodnie banki oczekują, aby wskaźnik ten osiągał poziom 2-6 proc., przy czym w małych firmach powinien on być wyższy niż w dużych.Niski poziom wskaźnika na tle przedsiębiorstw z tej samej branży oznacza zazwyczaj niewykorzystanie pełnych mocy wytwórczych firmy.Ogólna stopa zwrotuWskaźnik ten mierzy zdolność aktywów do generowania zysku.W relacji tej odnosimy wygospodarowany w danym okresie zysk operacyjny (zysk przed odsetkami i opodatkowaniem - EBIT) do średniej wartości aktywów:OSZ = × 100%.Ma on za zadanie pokazać efektywność wykorzystania zasobów firmy.Zasoby te mogą pochodzić z własnych źródeł lub też są finansowane środkami obcymi, np.kredytem.Informuje on o efektywności gospodarowania powierzonymi środkami
[ Pobierz całość w formacie PDF ]