[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Można też w sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach przytaczać fragmenty utworów udostępnianych podczas tych wydarzeń, jednakże w granicach uzasadnionym celem informacji (np.relacja w programie informacyjnym o koncercie zespołu muzycznego).Prawo autorskie dokładnie opisuje co wolno rozpowszechniać bez wiedzy twórcy i posługuje się pojęciem tzw.dozwolonego użytku.Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku, pod warunkiem wymienienia twórcy i źródła.Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub godzić w słuszne interesy twórcy (np.nie można zrobić sobie tysiąca kopii książki w ramach prywatnego użytku).W tym kontekście ustawa wymienia:lutwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub w ogrodach, jednakże nie do tego samego użytku,llutwory wystawione w publicznie dostępnych zbiorach, takich jak muzea, galerie, sale wystawowe, lecz tylko w katalogach i w wydawnictwach publikowanych dla promocji tych utworów, a także w sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach w prasie i telewizji, jednakże w granicach uzasadnionych celem informacji,llw encyklopediach i atlasach - opublikowane utwory plastyczne i fotograficzne, o ile nawiązanie porozumienia z twórcą celem uzyskania jego zezwolenia napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody.Twórcy przysługuje wówczas prawo do wynagrodzenia.l3.Zapożyczenia dziel sztuki w reklamieE.Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001, s.13Kusmierski?B.Kwarciak, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Kraków 1997, s.12Dz.U.1993, nr 7, poz.34 z późniejszymi zmianami.Bajka Z.: Krótka historia reklamy na świecie i w Polsce.Zeszyty prasoznawcze.1993,nr 3-4, s.17-18.Kuśmierski?Z.Bajka, op.cit.Z.Bajka, Krótka historia reklamy., s.18E.Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001, s.18R.White, Reklama,czyli co to jest i jak się ją robi, Business Press, Warszawa 1995, s.171.R.White, Reklama., op.cit., s.174.P.Kotler, Marketing.Analiza,planowanie,wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa 1994, s.587.J.Kall, Reklama, op.cit., s.86.J.Kall, Reklama, op.cit., s.126-127.R.White, Reklama., op.cit., s.237.R.White, Reklama.op.cit., s.171-242.Tamże, s.216-219J.Kall, Reklama, PWE, Warszawa 1995, s.85-135.J.Kall, Reklama, op.cit., s.34.J.Kall, Reklama, op.cit., s.33 i 35.J.Kall, Reklama, op.cit., s.35-37.R.Sagan, R.Skubisz red., Prawo Reklamy, Lublin 1998, s.17Dz.U.2001, Nr 101, poz.1114 z późn.zm.Dz.U.1998, Nr 102, poz.650 z późn.zm.Dz.U.1999, Nr 96, poz.1107, 14.07.2004, 14.07.2004R.Sagan, R.Skubisz red., Prawo Reklamy, Lublin 1998, s.17R.Sagan, R.Skubisz red., ibidem, s.17Dz.U.2000, nr 80, poz.904 z późn.zm., 22.08.2004r.121
[ Pobierz całość w formacie PDF ]