[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.słuchać i naprawdę odpowiadać, nie wolno milczeć ani wymijać pytań, Niekiedy jednak treści filozofii i religii stykają się ze sobą, ba, wydajątrzeba zwłaszcza każde wyznanie wiary - które spełnia się przecież w się tożsame, mimo iż ich przejawy wzajemnie się odpychają - pokażemy toludzkim języku, kieruje się ku przedmiotom, jest wypowiedzią w ramach na przykładach idei Boga, modlitwy, objawienia.tego świata-razjeszczezakwestionowaćipoddać sprawdzeniu, nie tylko na Idea Boga w kulturze Zachodu idea jednego Boga wy wodzi się zzewnątrz, ale wewnętrznie.Kto ostatecznie posiadł prawdę, nie może z filozofii greckiej i ze Starego Testamentu.W obu przypadkach dokonałinnymi naprawdę rozmawiać - zrywa prawdziwe porozumienie na rzecz się wielki proces abstrakcji, ale za każdym razem w całkiem odmiennytreści swej wiary.sposób.W filozofii greckiej monoteizm rodzi się jako idea, czyni zadość kryteriomTen wielki problem mogę poruszyć tylko w kilku aspektach i tylkoetycznym, po cichu urasta w pewność.Nie działa na masy, lecz naułamkowo.Chodzi mi o to, by w ten sposób dać odczuć zródłowo wiaręfilozoficzną.jednostki.Jego konsekwencją są wzniosłe wizerunki człowieczeństwa iwolna filozofia - monoteizm grecki nie tworzy wspólnot.Religia w odróżnieniu od filozofii charakteryzuje się takimi oto cechami:W Starym Testamencie natomiast monoteizm rodzi się wśród namiętnejReligia zna kult, jest związana ze swoistą, wyrastającą z kultu wspólnotąwalki o czystego, prawdziwego, jedynego Boga.Abstrakcja nie dokonuje sięludzi i nie daje się oddzielić od mitu.Do religii należy zawsze realnymocą logiki, ale pod wrażeniem obrazów i ucieleśnień, które Bogastosunek człowieka do Transcendencji w postaci obecnego w świecie sacrum,raczej przesłaniają, niż ukazuj ą, oraz w buncie przeciwko pokusom kultu,jako czegoś oddzielonego odprofonum, od tego, co sacrum nie jest.Gdziedionizyjskich świąt, skuteczności składania ofiar.W walce z B aala-mi, wbrak sacrum albo gdzie je odrzucono, zanika swoistość religii.Dokąd sięgawalce z religią z tego świata, jej szczęściem i jej świętami, jej upo-jeniami ihistoryczna pamięć, niemal cała ludzkość żyje religijnie - tego dowoduzadowoleniem z siebie, w walce z etyczną obojętnością zwycięża czystaprawdy i wagi religii nie wolno ignorować.idea żywego Boga, któremu się służy.Ten prawdziwy Bóg nie tolerujeFilozofia natomiast jako taka kultu nie zna, nie zna wspólnoty kierowanejwizerunków ani porównań, nie przywiązuje wagi do kultu ni doprzez kapłanów ani świętości jako wyodrębnionego sposobu istnienia575629Wyklad czwarty "Filozofia i religiajasność mvśli.fote.ż rat"!"! c;**"!"!"!, , i,~i~: -t.^-ofiary, do świątyń, rytuałów ani praw, uznając jedynie prawość postępo-wania i miłość do człowieka (Księgi Micheasza, Izajasza, Jeremiasza).Ta abstrakcja obraca się nihilistycznie przeciwko wszystkiemu co jestświatem, ale jej zródłem jest pełnia świadomości, której ukazał sięzaświa-towy Bóg Stwórca ze swymi etycznymi żądaniami.Ta abstrakcja nieopiera się na rozwoju idei, ale na wyrzeczonym przez Boga słowie, nasamym Bogu, doświadczanym w słowie, które prorok przekazuje jakosłowo Boże.Nie siła idei, lecz moc rzeczywistości Boga w świadomościprofetycznej egzystencji stworzyła ten monoteizm.Toteż, rzecz zdumie-wająca, monoteizm grecki i starotestamentowy zbiegają się pod względemswej myślowej treści, lecz różnią sięradykalnie w sposobie obecności Boga.Jest to różnica między filozofią a religią.Jest to, w konsekwencji,różnica między boskością a Bogiem - między pomyślanąTranscendencją a Bogiem żywym; Jednia absolutu w filozofii to nie tosamo, co Jedyny Bóg w Biblii.Gwoli filozoficznej jasności należy jednak spytać, czy dlaproroków tanieporównana, dziś jeszcze porywająca nas pewność wiary nie była mo-żliwa w tej formie tylko dlatego, że nie wdali się jeszcze w filozofowanieżyli w myślowej naiwności i przeto nie spostrzegli, że w słowie" wypo-wiedzianym dla wszystkich bezpośrednio przez Boga pozostaje wciążresztka cielesnej rzeczywistości owych obrazów i porównań, które wszak zzasady zwalczali
[ Pobierz całość w formacie PDF ]