[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Istotnym czynnikiem wpÅ‚ywajÄ…cym na proces postrzegania reklamy sÄ… możliwoÅ›ci „poboru” informacji znajdujÄ…cych siÄ™ na rynku.Tylko ok.10 - 15% z nich jest zauważana i zapamiÄ™tywana przez nabywców.Dlatego dobre hasÅ‚o reklamowe powinno wyrażać siÄ™ w skróconej, czÄ™sto symbolicznej formie.Oto kilka warunków uznania hasÅ‚a reklamowego za atrakcyjne:lapel reklamowy powinien być zrozumiaÅ‚y dla wszystkich odbiorców w danym segmencie rynkullinformacja musi zostać oceniona jako „godna uwagi”, musi być zagadkowa, o umiarkowanym stopniu zÅ‚ożonoÅ›ci (hasÅ‚a skrajne zbyt oczywiste i zbyt skomplikowane nie przyciÄ…gajÄ… uwagi nabywców)llhasÅ‚o powinno być konkurencyjne w stosunku do innych konkurencyjnych, powinno wyróżniać siÄ™ formÄ…llhasÅ‚o powinno być Å‚atwe do przyswojenia i zapamiÄ™tanialPrzy sprzedaży produktów na rynku mogÄ… być wykorzystywane różne Å›rodki reklamy.Do najważniejszych z nich możemy zaliczyć reklamÄ™ w prasie, radiu, telewizji, kinie, różne rodzaje reklamy pocztowej (listy reklamowe, ulotki, katalogi itp.).Ważnym Å›rodkiem reklamy sÄ… też plakaty reklamowe.Dany sposób przekazywania informacji jest bardzo ważny.Chodzi głównie o to aby przykuć uwagÄ™ jak najwiÄ™kszej liczby odbiorców.Åšrodek reklamy może niekiedy przesÄ…dzić o wyborze dokonanym przez konsumenta.Czynnikiem wpÅ‚ywajÄ…cym na stosowanie różnych Å›rodków reklamy sÄ… koszty zwiÄ…zane z ich emitowaniem, umieszczaniem.W zależnoÅ›ci od wybranego Å›rodka ceny sÄ… rozmaite.DecydujÄ…c siÄ™ na noÅ›nik reklamy przedsiÄ™biorcy kierujÄ… siÄ™ dwoma grupami kryteriów.Pierwsza grupa jest zwiÄ…zana z zasiÄ™giem oddziaÅ‚ywania poszczególnych Å›rodków reklamy, druga zaÅ› z konsumentem jako obiektem reklamy i produktem jako przedmiotem reklamy.Kryteria wyboru Å›rodków reklamy zwiÄ…zane z konsumentem i produktem sÄ… zmienne.Zmianom ulegajÄ… bowiem potrzeby konsumentów i ich postawy, funkcjonalna i symboliczna charakterystyka produktu oraz jego zdolność do zaspokajania potrzeb.Przy organizowaniu kampanii reklamowej duże znaczenie ma jej zasiÄ™g oddziaÅ‚ywania.Od tego zależy bowiem czy informacja dociera do wiÄ™kszej czy mniejszej liczby odbiorców.Åšrodki reklamy można też rozpatrywać pod wzglÄ™dem ich selektywnoÅ›ci, czyli docieraniu z informacjÄ… do konkretnej grupy odbiorców.Reklama pocztowa może być tu przykÅ‚adem o najwiÄ™kszej selektywnoÅ›ci, gdyż dociera tylko do konkretnych, indywidualnych odbiorców.Plakat reklamowy jest typem Å›rodka nieselektywnego.Jednak mimo zalet reklama nie jest idealnym tworem, posiada ona też pewne wady.Mimo że szybko dociera do wielu ludzi jest bezosobowa i nie ma takiej siÅ‚y perswazji jakÄ… majÄ… sprzedawcy.Jest tylko jednostronnÄ… komunikacjÄ… z odbiorcami, którzy nie czujÄ… siÄ™ zobowiÄ…zani do zwrócenia na niÄ… uwagi czy odpowiedzenia na niÄ….Reklama może być bardzo kosztowna.OczywiÅ›cie nie wszystkie jej formy sÄ… drogie (ulotki, plakaty reklamowe), ale część z nich jest bardzo kosztowna (reklama w telewizji, reklama pocztowa)Jan Pindakiewicz „Podstawy Marketingu”, oficyna wydawnicza SGH, Warszawa 1997 s.210J.Lendrevie, D.Lindon, R.Laufer, “Teoria i praktyka - marketing“, Kraków 1986, s.244A.Sznajder, „Sztuka promocji”, Business Press, Warszawa 1993, s.7,71Marketing, punkt zwrotny nowoczesnej firmy”, L.Garbarski, I.Rutkowski, W.Wrzosek, PWE Warszawa 2001, s.517,518Jerzy Altkorn, „Podstawy marketingu”, Instytut Marketingu, Kraków1996, s.323Jerzy Altkorn, „Podstawy marketingu”, Instytut Marketingu, Kraków1996, s.313,314Marketing, punkt zwrotny nowoczesnej firmy”, L.Garbarski, I.Rutkowski, W.Wrzosek, PWE Warszawa 2001, s.523P.Kotler, G.Armstrong, J.Saunders, V.Wrong, „Marketing - podrÄ™cznik europejski”, W-wa 2002, s.843
[ Pobierz całość w formacie PDF ]