[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nauczyciele staja siÄ™ urzÄ™dnikami paÅ„stwowymi, powoÅ‚ywanymi przez organa paÅ„stwa, otrzymujÄ… emeryturÄ™.RoÅ›nie prestiż zawodowy tej profesji.Wiek XX wnosi rozwój nauk pedagogicznych i psychologicznych, zostaje ”odkryte dziecko” a jednoczeÅ›nie również „ odkryto nauczyciela”.W sposób rewolucyjny okreÅ›lono prawa dziecka, zapewniono mu peÅ‚ny rozwój indywidualny, uznano jego prawa jak również sprecyzowano rolÄ™ i zadania nauczyciela.RozwijajÄ… siÄ™ badania nad osobowoÅ›ciÄ… nauczyciela, talentem i zdolnoÅ›ciami wychowawczymi.GwaÅ‚towny rozwój naukowo-techniczny, gospodarczy i kulturalny wymaga obecnie od nauczyciela staÅ‚ego podnoszenia poziomu wyksztaÅ‚cenia w celu nadążenia za gwaÅ‚townie zachodzÄ…cymi zmianami.Szkolnictwo ma obecnie wyznaczony za główny priorytet - dostarczanie spoÅ‚eczeÅ„stwu wysoko wykwalifikowanych obywateli.Edukacja staje siÄ™ w głównej mierze przygotowaniem do zawodu.UÅ‚atwiać to ma cybernetyzacja i technizacja procesów dydaktycznych w nowoczesnej szkole.Coraz częściej mówi siÄ™ o dydaktyce nie jako o „sztuce” i nie jako o teorii nauczania i ksztaÅ‚cenia, lecz jako o technologii nauczania.SprawÄ™ komplikuje współczesny wymóg ustawicznego ksztaÅ‚cenia siÄ™ przez caÅ‚e życie w celu nadążenia za gwaÅ‚townym postÄ™pem naukowo-technicznym.Wyraża to idea edukacji permanentnej.WspółczeÅ›nie od nauczyciela wymaga siÄ™, aby byÅ‚ dobrym specjalistÄ…, budziÅ‚ w mÅ‚odzieży zainteresowania, umiaÅ‚ korzystać w pracy z uÅ‚atwieÅ„, jakie daje postÄ™p naukowo-techniczny, chciaÅ‚ i byÅ‚ animatorem różnych poczynaÅ„ edukacyjno-kulturalnych, miaÅ‚ wyrobiona otwartÄ… postawÄ™, sam prezentowaÅ‚ wartoÅ›ciowÄ… osobowość, chciaÅ‚ i byÅ‚ życzliwym doradcÄ… zarówno uczniów jak i rodziców
[ Pobierz całość w formacie PDF ]