[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Należności z powyższych tytułów powinny być uregulowane poza postępowaniem układowym, ewentualnie mogą one być przedmiotem decyzji lub ugody z wierzycielami zwłaszcza co do odroczenia ich spłaty lub rozłożenia na raty.Otwarcia postępowania układowego może żądać wyłącznie dłużnik.W tym celu składa on stosowne podanie do właściwego sądu rejonowego - sądu gospodarczego.Właściwym jest sąd, w którego okręgu znajduje się zakład główny przedsiębiorstwa dłużnika:Do podania dłużnik ma obowiązek dołączyć dokumenty określone w art.19 § 2 Prawa o post.ukł., w tym propozycje układowe.Mogą to być - według omawianego Prawa - jedynie następujące propozycje:a) odroczenie spłaty długów,b) rozłożenie ich spłaty na raty,c) zmniejszenie sumy długów (ewentualnie wraz z odroczeniem ich spłaty lub rozłożeniem na raty).Gdy dłużnikiem jest przedsiębiorstwo państwowe lub spółdzielnia propozycje układowe powinny również wskazywać na ewentualne planowane przekształcenie przedsiębiorstwa w całości lub części w spółkę, na podział lub połączenie przedsiębiorstwa albo na podział lub połączenie spółdzielni z udziałem lub bez udziału wierzycieli.Sąd ma obowiązek wydać postanowienie w przedmiocie otwarcia postępowania układowego w ciągu dwóch tygodni od wniesienia podania.Przed rozstrzygnięciem podania sąd może żądać wyjaśnień, zarządzić przeprowadzenia dowodów, może też wyznaczyć rozprawę, na którą wzywa dłużnika i wysłuchuje wierzycieli, którzy stawią się na rozprawę.Na wniosek dłużnika sąd może wstrzymać wszczętą egzekucję w poszukiwaniu wierzytelności objętej postępowaniem układowym, jeżeli egzekucja mogłaby uniemożliwić lub utrudnić zawarcie układu.Po rozpoznaniu sprawy sąd wydaje postanowienie na mocy którego bądź to podanie uwzględnia i otwiera postępowanie układowe bądź też podanie oddala.W postanowieniu o otwarciu postępowania układowego sąd wyznacza sędziego komisarza, nadzorcę sądowego oraz terminy sprawdzenia wierzytelności.Powinny one być tak wyznaczone, aby sprawdzenie było ukończone w ciągu dwóch miesięcy od otwarcia postępowania układowego.Postanowienie takie podaje się do publicznej wiadomości poprzez obwieszczenie.Jeżeli sąd oddala podanie, a zachodzą ustawowe przesłanki ogłoszenia upadłości, sąd może orzec o ogłoszeniu upadłości.Takie stanowisko wyrażało przedwojenne orzecznictwo Sądu Najwyższego i - jak się wydaje - zachowuje ono nadal pełną aktualność.Postanowienie o otwarciu postępowania układowego wywiera daleko idące skutki prawne.Od daty otwarcia postępowania do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia co do układu lub umorzenia postępowania dłużnik ma jedynie prawo do zwykłego zarządu swym przedsiębiorstwem.Przez zwykły zarząd rozumie się zwykłe, codzienne czynności niezbędne do normalnej eksploatacji przedsiębiorstwa i na zaciąganiu zobowiązań związanych z tą eksploatacją.Dłużnik nie może zatem zaciągać zobowiązań przekraczających ten zwykły zarząd, ani rozporządzać swym majątkiem (sprzedać, darować itp.).Nadzór nad przedsiębiorstwem dłużnika sprawuje nadzorca sądowy pod kontrolą sędziego-komisarza.W tych ramach nadzorca ma obowiązek niezwłocznie po otwarciu postępowania układowego przystąpić do zamknięcia ksiąg dłużnika, sprawdzić złożony przez niego bilans, rachunek wyników i spis wierzycieli, a także zbadać stan przedsiębiorstwa.Za zgodą sędziego komisarza czynności te mogą być wykonane przy pomocy jednego lub kilku biegłych.Wierzyciele powinni zgłosić swe wierzytelności przed upływem terminów wyznaczonych w postanowieniu przez sąd do sprawdzenia wierzytelności.Sprawdzenia wierzytelności dokonuje sędzia komisarz.Przyjęcie i zatwierdzenie układu oraz jego wykonanie.Po sprawdzeniu wierzytelności sędzia-komisarz zwołuje zgromadzenie wierzycieli.Jest ono zwoływane zgodnie z art.50 i nast.Prawa o post.ukł.Przy zawiadomieniu o zgromadzeniu sąd doręcza każdemu wierzycielowi propozycje układowe dłużnika.Na zgromadzeniu zarówno dłużnik, jak i wierzyciele mogą zgłaszać propozycje zmian i uzupełnień do propozycji pierwotnych.Są one poddawane pod głosowanie przez sędziego-komisarza.Zasady i tryb głosowania określają przepisy art.55 i nast.Prawa o post.ukł.Układ jest przyjęty jeżeli wypowie się za nim większość głosujących wierzycieli, mających łącznie nie mniej, niż dwie trzecie części ogólnej sumy wierzytelności, które uprawniają do uczestniczenia w zgromadzeniu.Jeżeli jednak dłużnik chce uzyskać zmniejszenie długu ponad 40%, wówczas większość wierzycieli głosujących za układem powinna mieć łącznie nie mniej, niż cztery piąte części ogólnej sumy wierzytelności, które uprawniają do uczestniczenia w zgromadzeniu.Układ jest skuteczny z chwilą zatwierdzenia go przez sąd.Prawo o postępowaniu układowym przewiduje obligatoryjne i fakultatywne podstawy odmowy zatwierdzenia układu.Sąd ma o b o w i ą z e k odmówić zatwierdzenia układu w następujących wypadkach:a) układ był niedopuszczalny,b) zgromadzenie wspólników lub głosowanie było wadliwe, co mogło mieć wpływ na wynik głosowania,c) układ sprzeciwia się dobrym obyczajom lub porządkowi publicznemu,d) zatwierdzeniu układu dotyczącego przedsiębiorstwa państwowego sprzeciwia się organ założycielski lub organ reprezentujący Skarb Państwa.Natomiast niezależnie od tych przesłanek obligatoryjnych przewiduje się również przesłanki fakultatywne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]