[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dzieci powiedziaÅ‚y, że najdÅ‚uższy jest plastelinowy „wąż”, najwiÄ™kszy „placek”, a najmniejsze kulki.To jest dowód na to, że maÅ‚e (5-letnie) dzieci nie porównujÄ… wielkoÅ›ci i masy ciaÅ‚ staÅ‚ych, kiedy zmieniamy ich ksztaÅ‚t, a także gdy rozdrabniamy na mniejsze części.Ta umiejÄ™tność rozwija siÄ™ dopiero okoÅ‚o 6-7 roku życia.Wtedy dzieci zaczynajÄ… uznawać zasadÄ™ staÅ‚oÅ›ci masy już bez wzglÄ™du na zmianÄ™ ksztaÅ‚tu.Zabawa z plastelinÄ… zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™ dla nas bardzo przyjemnie, ponieważ dzieci podarowaÅ‚y nam zrobione przez siebie pokemony (postacie z maÅ‚o ambitnej, ale popularnej teraz bajki)i inne ulepione stworki.6.Trzecie doÅ›wiadczenie przeprowadziÅ‚yÅ›my, by udowodnić brak umiejÄ™tnoÅ›ci u dzieci w wieku przedszkolnym, porzÄ…dkowania staÅ‚oÅ›ci liczby przedmiotów przy zmianie ich poÅ‚ożenia lub rozmieszczenia.OkazaÅ‚o siÄ™, że dzieci nie umiaÅ‚y rozróżnić stosunku miÄ™dzy wielkoÅ›ciÄ… zbioru a pozycjÄ… elementów w uporzÄ…dkowanym zbiorze.Aby to sprawdzić uÅ‚ożyÅ‚yÅ›my po siedem cukierków w dwóch rzÄ…dkach.Dzieci stwierdziÅ‚y, że sÄ… one równe.NastÄ™pnie przesunęłyÅ›my do przodu dwa cukierki z dolnego rzÄ™du, tak że ich liczba pozostaÅ‚a ta sama.Jednak Magda, Ola, Kacper i Marysia na nasze pytanie: ”gdzie jest wiÄ™cej cukierków” odpowiedziaÅ‚y, że na dole.Tak wiÄ™c dzieci poniżej 6- 7 lat nie majÄ… jeszcze zdolnoÅ›ci do odróżniania wielkoÅ›ci, czy równoÅ›ci dwóch zbiorów elementów od zmiany ich poÅ‚ożenia i przemieszczenia.WedÅ‚ug dziecka wiÄ™cej jest przedmiotów tam, gdzie zajmujÄ… one wiÄ™cej miejsca.Nie liczyÅ‚y one cukierków tylko od razu wskazaÅ‚y dÅ‚uższÄ… „liniÄ™”.7.We wszystkich wyżej wymienionych doÅ›wiadczeniach najprawdopodobniej sprawdziÅ‚yby siÄ™ dopiero dzieci w wieku od 7 lat.W wieku przedszkolnym zaczynajÄ… ksztaÅ‚tować siÄ™ operacjÄ™, które zostanÄ… w peÅ‚ni osiÄ…gniÄ™te w nastÄ™pnej dekadzie rozwojowej.Wtedy dzieci postrzegajÄ… już nie tylko jakość, ale także ilość.WiedzÄ…, że należy zwracać uwagÄ™ nie tylko na ksztaÅ‚t ciaÅ‚a, ale i na jego masÄ™ oraz na liczbÄ™ elementów niezależnie od ich ustawienia.ZdolnoÅ›ci psychiczne ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ wiÄ™c wraz z wiekiem i doÅ›wiadczeniem, poprzez stopniowe poznawanie tego co nas otacza.Nie można wymagać od dzieci od razu zbyt wiele, gdyż to co chcielibyÅ›my, aby umiaÅ‚y od razu przyjdzie z czasem
[ Pobierz całość w formacie PDF ]