[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.KsztaÅ‚cenie teoretyczne i praktyczne nauczycieli152powoduje negatywne skutki.Nauczyciel powinien dysponować czymÅ›, co wznosisiÄ™ ponad argumentami rozumu.Rozum pedagogiczny nauczyciela przewyższaracjonalność naukowÄ… dziÄ™ki sile konkretu pojedynczych spraw dziecka, jego uczuć,przeżyć, oczekiwaÅ„.Tak pojÄ™ty rozum to wÅ‚aÅ›ciwie mÄ…drość.MówiÄ…c o mÄ…droÅ›ci nauczyciela, mam na myÅ›li rodzaj siÅ‚y, wÅ‚adzy ludzkiej, któ-ra jest w stanie bronić jego decyzji zarówno przed nieuprawnionymi uzurpacjamirozumu czy uwodzicielskÄ… siÅ‚Ä… mód pedagogicznych (np.wychowanie bezstresowe),jak i przed uwikÅ‚aniem siÄ™ w irracjonalność.Taka mÄ…drość nauczyciela tworzyÅ›wiat sprzyjajÄ…cy wychowaniu.5.6.5.UwiÄ™zieni w różnych jaskiniachZagrożeniem współczesnej edukacji jest pogÅ‚Ä™biajÄ…cy siÄ™ dualizm Å›wiata na-uczyciela i Å›wiata ucznia.Zwiat nauczyciela na użytek edukacji w zasadziew dalszym ciÄ…gu wyznacza metafora platoÅ„skiej jaskini.Nauczyciel ma wypro-wadzić tego, który nie wie , z ciemnoÅ›ci jaskini w jasność wiedzy, której zródÅ‚em w rozumieniu nauczyciela jest on sam.Wyprowadzany powinien być wdziÄ™cznyza tÄ™ usÅ‚ugÄ™. OÅ›wieceniowe dziaÅ‚ania nauczyciela wobec ucznia, wynikajÄ…ce na ogół zeszlachetnych intencji, napotykajÄ… liczne przeszkody.JednÄ… z tych przeszkód, na-turalnie wpisanÄ… w organizm szkoÅ‚y, jest dwupokoleniowość i dwubiegunowośćinteresów głównych aktorów.Niektórzy nauczyciele starajÄ… siÄ™ tÄ™ trudność pokonać,by zbliżyć siÄ™ do uczniów i zdobyć ich akceptacjÄ™.Na tej strategii dziaÅ‚ania tracÄ…najwiÄ™cej ci, którzy pracy w szkole oddajÄ… siÄ™ bez reszty.Dzieje siÄ™ tak, ponieważczÄ™sto wÅ‚asne czynnoÅ›ci nauczyciela, wedÅ‚ug niego nieskazitelne, wywoÅ‚ujÄ… dez-aprobatÄ™ uczniów, przesadnie uczulonych na brak autentycznoÅ›ci i na ogół bez-bÅ‚Ä™dnie demaskujÄ…cych wszelkie formy przedobrzenia.Nauczyciele ci nie wiedzÄ…,że pozbawiajÄ… wÅ‚asnÄ… pracÄ™ pedagogicznÄ… tego, co jest jej ontycznÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ…,mianowicie sytuacji tarcia, konfliktu, spiÄ™cia.Bez tych zdarzeÅ„ praca pedagogicznastaje siÄ™ jaÅ‚owa, pozorowana, mniej lub bardziej faÅ‚szywa.PlatoÅ„ska jaskinia, której krÄ™tymi drogami porusza siÄ™ nauczyciel, jest współ-czeÅ›nie mocno nadwerężona.Po pierwsze dlatego, że czynienie jasnoÅ›ci nie jestdziÅ› sprawÄ… prostÄ…, chociażby ze wzglÄ™du na dynamikÄ™ zmiennoÅ›ci Å›wiata Podrugie, można mieć zasadniczÄ… wÄ…tpliwość, czy owa jasność jest tym, na czymwspółczesnemu czÅ‚owiekowi, zwÅ‚aszcza mÅ‚odemu, zależy najbardziej, czy możepomóc mu w rozumieniu Å›wiata i w odpowiedzialnym dziaÅ‚aniu.DziÅ› celem edu-kacji staje siÄ™ nie tyle pozbawianie Å›wiata problematycznoÅ›ci, czynienie go jasnym,ile sprzyjanie myÅ›leniu; nie udzielanie odpowiedzi na pytania, ale przygotowanieczÅ‚owieka do stawiania wÅ‚asnych pytaÅ„.Sprzyjanie myÅ›leniu to stwarzanie okazjiH.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008Czy edukacja nauczycieli może być puÅ‚apkÄ… dla ich zawodowego funkcjonowania153do namysÅ‚u, to kultywowanie refleksji poznawczej, to ćwiczenie wytrwaÅ‚oÅ›ci ro-zumu w samodzielnym dochodzeniu do nowej wiedzy.Mimo to metafory platoÅ„skiej jaskini jako wyznacznika misji nauczycielamożna bronić, choćby odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do starożytnej tradycji, której wymiar hu-manistyczny jest niezaprzeczalny.Natomiast jaskinia, w której tkwi zagubionawspółczesna mÅ‚odzież, jest zupeÅ‚nie inna.W odróżnieniu od platoÅ„skiej, wydajesiÄ™ ona wielorako niebezpieczna.Przede wszystkim dlatego, że niemaÅ‚a część jejmieszkaÅ„ców nie widzi potrzeby ani nie ma chÄ™ci wydostania siÄ™ z niej, nie widzidla siebie innego Å›wiata.Uwodzicielskie racje broniÄ…ce jej egzystencji sÄ… przekony-wajÄ…ce dla mÅ‚odzieży: komfort, wygoda, negowanie filozofii trudu, propagowanieużycia zamiast trudów życia.Ta jaskinia jest chcianym domem.Panuje w nimhaÅ‚as i chaos.Dużo w nim chemii, elektroniki i biologii, która opuÅ›ciÅ‚a laboratoriai współegzystuje z czÅ‚owiekiem, zwÅ‚aszcza z czÅ‚owiekiem mÅ‚odym76.Wytworytych nauk uÅ‚atwiÅ‚y czÅ‚owiekowi życie, jednak nie za darmo, bo za cenÄ™ rozmaitegouzależnienia.Współczesne jaskinium to wÅ‚aÅ›ciwie stan apaidei w różnym stopniu uÅ›wiado-miony, czasem stan bezwiednego zniewolenia77.Im niższy poziom rozwoju poznaw-czego mÅ‚odego czÅ‚owieka, tym bardziej ów Å›wiat jest uznawany za naturalne i swojeÅ›rodowisko życia, tym bardziej akceptowany
[ Pobierz całość w formacie PDF ]