[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Część I Aspekty prawno-insty-tucjonalne, Warszawa 2011, s.2.10Konstrukcja UE określana jest potocznie jako konstrukcja o trzech filarach.Filar I to Wspólno-ty Europejskie, filar II Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa, filar III WspółpracaPolicyjna i Sądowa w Sprawach Karnych.Powyższa struktura unijna została zniesiona przeztraktat lizboński.Zob.J.Barcz, E.Kawecka-Wyrzykowska, K.Michałowska-Gorywoda, Integracjaeuropejska, Warszawa 2007, s.51.11W.Skrobisz, Prezydencja w Unii Europejskiej w świetle Traktatu z Lizbony wnioski dla Polski,s.66, http://realia.com.pl/pdf/2_2010/07_02_2010.pdf (data dostępu: 29 czerwca 2012).12P.Zwieboda, Polityczne znaczenie Traktatu z Lizbony i jego implementacji, [w:] J.Barcz (red.),Traktat z Lizbony.Główne reformy ustrojowe Unii Europejskiej, Warszawa 2008, s.291.131MAGDALENA RACZYCSKA podawania do ogólnej wiadomości daty posiedzenia Rady Europejskiejw danym półroczu, nie pózniej niż rok przed jego rozpoczęciem; przedkładania Radzie do Spraw Ogólnych projektu porządku obrad wraz z uwa-gami; przygotowywania wstępnych wytycznych do konkluzji Rady Europejskiej.Prezydencja rotacyjna otrzymała następujące obowiązki: zdawanie Radzie Europejskiej sprawozdania z prac Rady UE; zastępowanie stałego przewodniczącego Rady Europejskiej w razie jego śmiercilub niemożności dalszego sprawowania swojej funkcji (pozbawienie go manda-tu); przedstawianie Parlamentowi Europejskiemu na początku sprawowania urzę-du priorytetów i programu prezydencji oraz na zakończenie kadencji spra-wozdania z wynikami osiągniętymi w danym półroczu13.Zgodnie z traktatem lizbońskim, prowadzenie polityki zewnętrznej Unii Euro-pejskiej powierzono wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznychi polityki bezpieczeństwa, który objął jednocześnie stanowisko wiceprzewodniczą-cego Komisji Europejskiej oraz przewodniczącego Rady do Spraw Zagranicznych.Przed przyjęciem Traktatu z Lizbony wszystkim formacjom Rady UE przewodniczyłprzedstawiciel (najczęściej odpowiedni minister) kraju pełniącego prezydencjęw danym półroczu, podczas gdy wysoki przedstawiciel zarządzał relacjami z pod-miotami trzecimi oraz zajmował się wypracowywaniem decyzji politycznych napłaszczyznie polityki zewnętrznej Unii Europejskiej.Trio prezydencji stanowi odpowiedz na kilka zasadniczych problemów, którepojawiały się podczas sprawowania tradycyjnej, sześciomiesięcznej prezydencjirotacyjnej państw członkowskich.Dotychczasowe rozwiązanie było dobre głów-nie z punktu widzenia rozłożenia odpowiedzialności za Wspólnoty, a w pózniej-szym czasie za całą Unię Europejską, co nie zmienia jednak faktu, iż w ogólnymrozrachunku okazało się być nieefektywne i nieprzystające do unijnych realiów.Sześciomiesięczny cykl polityczny wielokrotnie był zbyt krótki, aby dogłębniezrozumieć bardziej złożone procesy integracyjne, czego następstwem stały siępojawiające się nowe problemy związane z monitorowaniem dalszego przebiegudługotrwałych, już zapoczątkowanych procesów14.Pół roku to także za krótko,aby państwo sprawujące prezydencję mogło skutecznie zrealizować założoneuprzednio cele swojego przewodnictwa15.Zbyt częste zmiany skutkowały znacz-nymi zakłóceniami w procesie politycznym, objawiającymi się brakiem ciągłościi spójności podejmowanych działań i inicjatyw, a dyskontynuacja sześciomie-sięcznych prezydencji okazała się kosztem znacznie przewyższającym ewentual-13T.Husak, F.Jasiński, Prezydencja w Unii Europejskiej.Perspektywa praktyczna, Warszawa2010, s.11.14A.Nowak-Far, op.cit., s.111.15Oficjalna strona internetowa polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej,http://pl2011.eu/polish_denmark_cyprus_trio (data dostępu: 2 lipca 2012).132FUNKCJONALNOZ PREZYDENCJI GRUPOWEJ NA PRZYKAADZIE TRIO POLSKA DANIA CYPRne korzyści wynikające z powierzenia przywództwa tylko jednemu państwuczłonkowskiemu16.W literaturze przedmiotu konieczność ustanowienia specy-ficznej rotacji jaką jest trio prezydencji interpretowana jest także jako odpowiedzna: rosnącą dysfunkcjonalność tradycyjnej francusko-niemieckiej kooperacji; trudności na jakie napotykają klasyczne prezydencje w kwestii poszerzenia sięUnii Europejskiej, tj.przyjmowania nowych państw członkowskich; możliwość przerwania dotychczasowego porządku instytucjonalnego UE przezstałego przewodniczącego Rady Europejskiej.Współcześnie należy jednak odróżnić trio od tzw.Trójki (Troiki).Kooperacjaw ramach tria prezydencji ma na celu wzmocnienie ciągłości prac Rady oraz wzrostponadczasowości inicjatyw podejmowanych w ramach struktur instytucjonalnychpoprzez stanowienie forum negocjacji dla państw członkowskich Unii Europejskiej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]