[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nowa nazwa lichwy: oprocentowanie , po stu latach, zwodzi nawettwórców nauki społecznej Kościoła.Papież Jan Paweł II obserwującrealia stosunków społecznych i upowszechnienie oprocentowania,w encyklice Sollicitudo rei socialis, nie piętnuje już oprocentowania,które jest w istocie lichwą, ale jedynie nadmierną zmienność metodwymiany i oprocentowania 272.Z pewnością jednak nie oznacza touznania przez Papieża lichwy, bowiem lichwa niszczy duchowy, ludzkisens pracy i żywi się pogardą dla pracy, (szczególnie tej fizycznej).JanPaweł II jest wielkim orędownikiem pracy i jej duchowego charakteru,piętnuje wyzysk, niegodziwe wykorzystywanie, spekulację 273.Teoriademokracji finansowej, nie tylko dobitnie określa obecny naganny stanpolityki finansowej, zdominowany przez upowszechnioną i zalegali-zowaną lichwę i nie tylko zwraca uwagę na dalekosiężne skutki takiejpolityki (kreowanie coraz bardziej antagonistycznych stosunków między-ludzkich), ale także, proponuje twórcze rozwiązania, wnoszą c nowąwart ość do dyskusji nad kierunkiem rozwoju.Reforma systemu monetarnego i finansowego jest potrzebna i jestmożliwa do osiągnięcia poprzez głosowanie na partie, które przedstawiąpowyższe zasady demokracji finansowej jako swój program wyborczy.Powinna ją poprzedzić społeczna dyskusja, ale należy pamiętać, aby nieograniczyć się jedynie do dyskusji, gdyż wielość stanowisk jestoczywista i nigdy nie osiągnie się pełnej jednomyślności.Zwolennicylichwy, z pewnością będą się starali ośmieszyć teorię demokracji finan-sowej i to jak przypuszczam, (bo dzieje się to zazwyczaj), siejąc niezgodęi powołując się przewrotnie właśnie na ideę sprawiedliwości; żeniesłusznym jest dawać ludziom pieniądze za darmo i to jednym więceja drugim mniej tak jakby obecny system oprocentowania nie dawałpieniędzy za darmo tyle, że najbogatszym, albo, jakby poprzez jedna-kowy procent dla wszystkich dawał wszystkim ludziom to samo.Trzeba uniknąć ograniczenia wol i dzi ał ani a do niekończących się271Cytat za: Louis Even, Dzisiejsi bankierzy najgorsi ze wszystkich, Michael Jurnal Nr6.Rougemont, Quebec, Kanada.272Jan Paweł II, encyklika Sollicitudo rei socialis, VI 43, (w:) Encykliki Ojca ZwiętegoJana Pawła II, wyd.cyt.s.497.273Jan Paweł II, encyklika Centesimus annus, IV, 43, tamże: s.680.194dyskusji i pamiętać, że korporacyjny globalizm w ogóle nie pyta ludzio zgodę, narzucając swój patologiczny porządek (de facto: zniewolenie)bez jakiejkolwiek dyskusji, czy aprobaty.Teoria demokracji finansowej jest niezwykle atrakcyjna dla wspól-noty, szczególnie tej niszczonej przez deflację.Istnieje niebezpie-czeństwo wykorzystania jej jedynie do zdobycia władzy przez ludzidwulicowych.Gdyby ludzie deklarujący zasady demokracji finansowej,po wygraniu wyborów nie realizowali jej programu, powinni zostaćodsunięci od władzy.Prawo powinno przewidywać możliwość weryfi-kacji działalności partii, w stosunku do jej przedwyborczych obietnici możliwość odwoływania posłów, którzy mając pełnię władzy, nierealizują przedwyborczych programów.Posłowie są odpowiedzialniprzed wyborcami i wyborcy powinni mieć, (np.: corocznie lub w połowiekadencji), możliwość weryfikacji ich mandatów.Pozwoli to wyelimino-wać karierowiczów, którzy głoszą populistyczne hasła, zamiast reprezen-tować w Sejmie interesy narodu.Demokracja finansowa nie może sięstać populistycznym hasłem.Powinna być realizowana we wspólnocie,bowiem jest słusznym i możliwym do zrealizowania programem naprawygospodarki.Trudności realizacji demokracji finansowej, mogą wynikać z przyz-wyczajenia i rutyny.Istotnym czynnikiem jest p r z e k o r a wobec tego,co nowe.Konformizm i polityczna poprawność 274 także nie służy pozy-tywnym zmianom.Ludzie małej wiary, godzą się szybciej ze zmianamina gorsze, traktując je jako nieuchronne, niż z programami słusznychprzemian, ale wymagającymi wysiłku.Dzisiaj najbardziej postępową siłąw społeczeństwie polskim są r o l n i c y , odrzuceni przez ex komunis-tyczną klasę polityczną i ludzi ulegających bezkrytycznie politycznejpoprawności, lansowanej przez media.Potrzeba czasu na z a a k c e p t o w a n i e zupełnie innych rozwiązań,bez względu na ich zasadność i oczywistość.Może minąć nawet pół roku,albo rok, zanim nowa treść w pełni dotrze do świadomości człowieka,czyli zostanie powiązana z całością jego wiedzy i w ten sposób zaakcep-towana.Dobrze wyartykułowane formy świadomości utrzymują siędługo i walczą o przetrwanie (siła nawyku).Nowa treść łatwiej rozprzes-trzenia się w ludziach młodych, którzy w mniejszym stopniu mająukształtowane nawyki myślowe.W zaakceptowaniu nowego rozwią-274Patrz przypis 75, s.51.195zania, pomocne dla wszystkich może być wielokrotne czytanie.Trzebatakże pamiętać, że za tym, co już istnieje, przemawia siła nawyku,bezwładność, siła bezpośredniej obserwacji, statystyka i normy statys-tyczne, a także niechęć do podejmowania wysiłku.Natomiast za tym, conowe, za tym, co jedynie postulowane, przemawia ludzka wyobraznia,ludzka zdolność do twórczości, pasja działania, które są rzadziej spoty-kane wśród ludzi.Dopiero niezadowolenie, praktyczna potrzeba upo-rania się z bezwładem destrukcji, sprawia, że siły życiowe wspólnotybudzą się, a ludzie jednoczą się w słusznym działaniu.Za tym, co pos-tulowane, najsilniej przemawia w i a r a ; dzieła proroków i Jezusa: rozerwać kajdany zła, rozwiązać więzy niewoli, wypuścić wolnouciśnionych i wszelkie jarzmo połamać.(Izaj.58:5-6, BT).To jestdzieło (post), które powinni czynić Chrześcijanie a modlitwy niezaniedbywać.Można zarzucić teorii demokracji finansowej, że jest skazana na nie-powodzenie, gdyż przecież nie można służyć Bogu i mamonie,a demokracja finansowa nadal opiera się na pieniądzu, choć traktuje goinaczej.Odpowiadam wówczas, że w demokracji finansowej nie chodzio bogactwo i pieniądze; o dalsze służenie mamonie, ale o sprawiedliwośći możliwość godnego życia, o możliwość rozwoju, który ludzie schła-dzający gospodarkę, skutecznie zablokowali i blokują do dzisiaj.W demokracji finansowej pieniądz podporządkowany zostaje duchowościwłaściwej i jej etyce.Homo sapiens spiritualis może używać pieniędzy,może za ich pomocą budować społeczną sprawiedliwość: I Ja wammówię: Zyskujcie sobie przyjaciół mamoną niesprawiedliwości, aby kie-dy ustanie, przyjęli was do wiecznych przybytków. Kontynuując cytati myśl Jezusa można już dzisiaj napisać, że obecnie; synowie światłast aj ą si ę rozsą dni ej si od starego człowieka : zaczną używaćpieniędzy dla sprawiedliwości, a nie dla haniebnego zysku i zguby; jak toczyni homo rapax
[ Pobierz całość w formacie PDF ]