[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.swoje wahania z tą samą regularnością, z jaką zjawisko to zauważył GalileOtwiera się tu szerokie pole.A dla doświadczonego człowieka staje się zro usz.Ale dopiero on spostrzegł, że te wahania zgadzają się z rytmem obieguzumiałe, dlaczego w obecnej medycynie modny jest kierunek, który dopa kiwi, co naprowadziło go na odkrycie sławnych praw wahadła.Gdybyśmytruje się przyczyn chorób w działaniach zewnętrznych, a przede wszystkim nie znali tych praw, cała nasza fizyka, cała nasza kultura rozwinęłaby się inaw drobnoustrojach, o których pewien mądry człowiek (Tróhls-Lund) nie bez czej.Zastanówcie się nad tym, czy nie możecie doszukać się sensu w rozracji tak się wypowiedział: Dzisiaj mówi się, że choroby powstają na skutek woju ludzkości i czy znalazłszy tam sens, będziecie mogli powiedzieć, że np.drobnoustrojów, tak jak dawniej mówiono, że należy je przypisać Bogu lub w wypadku Galileusza działał tylko przypadek i doprowadził go do tego wadiabłu, itp.W XIII wieku mówiono, że choroby zsyłane są przez Boga, w XV żnego odkrycia.Ale rozpatrzymy inny przypadek.wieku mówiono, że przypisywać je należy diabłu! Potem mówiono, że to sokiPomyślcie o tym, co dla krajów Europy oznacza przekład Biblii dokow człowieku są przyczyną chorób, a dzisiaj mówi się, że wywołują je drobnany przez Lutra.Musicie sobie uświadomić, jak głęboki wpływ wywarła tanoustroje! Są to poglądy, które następowały po sobie w różnych czasach".lliblia na religijne odczuwanie i myślenie, a z drugiej strony na niemiecki język literacki.Obecnie pragnę jedynie stwierdzić sam fakt, nie poruszając zuMusimy zatem mówić o zewnętrznych przyczynach, którym przypisaćpełnie problemu, co o tym przekładzie należy myśleć.Chcę tylko podkrenależy nasz stan choroby albo zdrowia.I tutaj dzisiejszy człowiek może łaślić głęboki wpływ, jaki ta Biblia wywarła.Musicie starać się znalezć jakiśtwo dojść do zastosowania słów wprowadzających nieład w sposobie ujmosens w tym, że przekład Biblii dokonany przez Lutra miał wpływ na wycho-wania świata.Jeżeli ktoś, kto poprzednio był zupełnie zdrowy, znajdzie sięi\ lnic ludzkości przez szereg stuleci.Jeżeli spróbujecie dopatrzeć się w tymw okolicy, w której panuje grypa albo błonica, a potem zachoruje, to współInkicgoś sensu, to zestawcie to z następującym faktem, o którym możecieczesny człowiek skłania się ku temu, żeby powiedzieć, że człowiek, którypowiedzieć wszystko, co najlepsze, jeżeli chodzi o sens rozwoju od XVI douległ chorobie, przyjął w siebie jej zarazki, ponieważ znalazł się w danej oko\ VII stulecia.licy, i łatwo może użyć słowa przypadek".Dzisiaj chętnie mówi się o przypadkowych wpływach".Słowo przypadek" to krzyż dla każdego pogląduI ,uler długo zajmował się w sposób głęboki wszystkim, co mogło doprona świat.Jak długo nie zdołamy sobie wyjaśnić tego, co tak łatwo określawadzić jego własną osobowość do tego, żeby pod wpływem czytania Bibliimy słowem przypadek", tak długo nie dojdziemy do poglądu na świat, któryi zia się w pewnym sensie dzieckiem Boga.Od czytania pism Ojców Koś-by nas w pewnej mierze zadowalał.Mamy teraz przystąpić do omawianiai loia, któremu głównie oddawali się augustianie, przeszedł on do rozkoszyproblemu: naturalne i przypadkowe schorzenia człowieka".Nie zdołamytlliszy, jaką daje czytanie samej Biblii.'Wszystko przemawiało teraz za tym,82 83że w jego duszy rozpalić się miało w wysokiej mierze uczucie dziecięctwaco w świecie nie cieszy się uznaniem, a jednak istnieje w jego duszy.I gdyBożego.Tak też traktował swoją pracę nauczyciela teologii w pierwszymcałkiem egoistyczne afekty pchają człowieka do czegoś, to często możecieokresie wittenberskim.Obecnie pragnę zaznaczyć fakt, że Luter, który miałzobaczyć, że skrywa on swoje egoistyczne popędy nieegoistycznym płaszniechęć do doktoryzowania się na wydziale teologii, w trakcie przypadkoczykiem i wyjaśnia, dlaczego musiał to zrobić
[ Pobierz całość w formacie PDF ]