[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.0,których zrozumienie jest niezb dne do lektury dalszych rozdzia ów.Poszczególneelementy s przedstawione bardzo ogólnie i skrótowo.Dok adne i wyczerpuj cewyja nienie znajduje si w kolejnych rozdzia ach.2.1.Pierwszy krokRysunek 2.1 przedstawia prosty model procesu w notacji BPMN 2.Jest to frag-ment procesu rejestracji studenta na kolejny semestr studiów, przy czym jest tostudent, który musi z o y podanie o rejestracj warunkow , poniewa nie zaliczyjakiego przedmiotu.Proces ten sk ada si z kilku kroków (zaokr glone prostok tyna rysunku): przyj cie podania, rozpatrzenie podania i rejestracja warunkowa nakolejny semestr lub powtórna rejestracja na ten sam semestr.Kroki te odzwiercie-dlaj jaka prac realizowan w procesie biznesowym.Wyst puje tu tak e jednabramka (romb na rysunku), która oznacza, e w procesie nast puje rozwidlenie,czyli mo liwe s ró ne cie ki.Dodatkowo w procesie tym wyst puj zdarzenia (kó ka na rysunku): jednopocz tkowe (kraw d niepogrubiona) i dwa ko cowe (kraw d pogrubiona).Zda-rzenia w procesach symbolizuj istotne sytuacje, które z ró nych powodów wartolub trzeba zaznaczy w modelu procesu.Ostatnim elementem, który wyst pujenajbardziej licznie, s przep ywy sekwencji (linie z grotami na rysunku), cz cezdarzenia, zadania i bramki.Dzi ki nim wiemy, jaka jest kolejno (sekwencja)dzia a w procesie.W jednym przypadku przy bramce wyst puje tak e tzw.domy lny przep yw sekwencji (linia z grotem na ko cu i uko nikiem na pocz tku,przy bramce).S to podstawowe elementy notacji BPMN 2.0, których znajomojest konieczna do rozumienia wszystkich modeli w tej notacji.Problem polega natym, e w BPMN 2.0 poza przep ywami sekwencji wszystkie te elementy maj odkilku do kilkudziesi ciu (!) odmian.W zwi zku z tym zapami tanie ca ego standardujest pocz tkowo bardzo trudne, szczególnie e wielu elementów BPMN 2.0 mo naKup książkę Poleć książkę16 Zrozumie BPMN.Modelowanie procesów biznesowychRysunek 2.1.Model prostego procesu w notacji BPMN 2.0poprawnie u y tylko w ci le okre lonym kontek cie.Jest to wi c notacja, którajest bardzo rozbudowana zarówno pod wzgl dem semantyki (liczby symboli), jaki syntaktyki (liczby regu gramatycznych ).Sytuacja na szcz cie nie jest a takdramatyczna.Przede wszystkim dlatego, e modele w notacji BPMN z za o eniatworzy si przy u yciu narz dzi do modelowania.Obecnie w internecie mo na zna-le bardzo wiele darmowych narz dzi do modelowania w notacji BPMN 2.Doopracowania diagramów w tej ksi ce u yto dodatku BPMN 2.0 Modeler for Visiofirmy Trisotech, który wymaga wcze niejszego zainstalowania aplikacji MicrosoftVisio 2007/2010.Ale dost pne s tak e samodzielne aplikacje, które nie wymagajniczego poza systemem operacyjnym.Rozwi zanie firmy Trisotech zosta o wybranez dwóch powodów.Po pierwsze, jest wr cz perfekcyjnie zgodne ze specyfikacjOMG BPMN 2.Po drugie, tworzenie diagramów BPMN 2.0 w tym narz dziu jestbardzo wygodne.No i oczywi cie trzeci powód: firma Trisotech wyrazi a zgodna nieodp atne wykorzystanie jej oprogramowania do przygotowania diagramów doniniejszej ksi ki.Czytelnik powinien jednak samodzielnie przetestowa i wybranajw a ciwsze dla siebie rozwi zanie, które umo liwi atwe tworzenie modeliw notacji BPMN 2.2.2.Pule i toryPrzedstawiony poprzednio model prezentowa fragment procesu rejestracji stu-denta z uwzgl dnieniem tylko tych czynno ci, które wykonuje uczelnia.Kto jed-nak móg by si zastanawia , jak ów proces wygl da w szerszej perspektywie, jakajest np.rola studenta? eby rozwin ten model, trzeba wprowadzi uczestnikówprocesu (rysunek 2.2).Kup książkę Poleć książkęSzybki start elementarz 17Rysunek 2.2.Model procesu z dwoma uczestnikamiW BPMN 2.0 uczestnicy procesu s prezentowani za pomoc pul (du e pro-stok ty otaczaj ce pozosta e elementy na rysunku).W tej rozwini tej formie pozaczynno ciami realizowanymi przez uczelni widzimy tak e czynno realizowanprzez studenta.Warto zauwa y , e mi dzy uczestnikami nigdy nie ma przep ywówsekwencji mog wyst powa przep ywy komunikatów (na rysunku: przerywanalinia z kó kiem na pocz tku i niewype nionym grotem na ko cu).Je li chcieliby my dodatkowo jednoznacznie okre li , kto na uczelni realizujeposzczególne zadania w tym procesie, mo emy podzieli pul uczelni na tory, czylidodatkowe podzia y wewn trz puli (rysunek 2.3).Przy okazji, skoro ju uszcze-gó awiamy nasz model, okre lmy tak e typy czynno ci (ikony w naro nikach czyn-no ci), które s realizowane w ramach tego procesu.Je li tego nie zrobimy, pozosta-wimy tzw.zadania abstrakcyjne.Nie jest to b d, a raczej niepe na informacja.Warto zwróci uwag na czynno Rozpatrzenie podania, która w tej wersjimodelu ma dodatkowy znaczek plusa (+) pod nazw.Oznacza on, e jest to czyn-no z o ona podproces.W tym przypadku jest to podproces zwini ty.Rów-nie dobrze mogliby my rozwin t czynno i w jej wn trzu umie ci czynno cisk adowe, ale nie b dziemy tego teraz robi.Wa ne, eby mie wiadomo , etaki zapis oznacza, i dana czynno jest z o ona.Ostatni rzecz , na któr warto zwróci uwag , jest bramka.Tym razem w jejwn trzu pojawi si symbol, który oznacza jej typ.Z bramkami jest nieco inaczejKup książkę Poleć książkę18 Zrozumie BPMN.Modelowanie procesów biznesowychRysunek 2.3.Szczegó owy model procesuni z zadaniami.W zadaniach niepokazanie symbolu wewn trz oznacza zadanieabstrakcyjne , natomiast to samo w przypadku bramek oznacza bramk wyklu-czaj c (XOR), któr oznacza si tak e znakiem X.Tak wi c o ile wszystkie pozo-sta e dodatkowe ikony i elementy s faktycznie dodatkowymi informacjami, o tyleznaczek X wewn trz bramki w nowej wersji modelu nic nie dodaje.Ewentualniebramka ta jest bardziej zauwa alna nic wi cej.Wszystkie trzy przedstawione wersje modelu procesu rejestracji studenta spoprawne, jednak ka da z nich prezentuje inny poziom szczegó owo ci.Warto miewiadomo , e jest to jak najbardziej poprawne, cho nie zawsze mamy dowolnow tym, jak szczegó owo rozpiszemy dany proces.Kup książkę Poleć książkę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]