[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Egzorcyzmy, o których mówi się w Ewangeliach, są uwaŜane przez autora jakoodniesienie się do poglądów ówczesnej epoki, jako faktor kulturowy (ss.62 i 132).Nie chodzitutaj o prawdziwe uwolnienie od diabła, ale o opowiadania stworzone odpowiednio domentalności ludzi współczesnych Jezusowi (s.133).Jezus działa zgodnie ze zwyczajami ikulturą swoich czasów (s.135).Mógłbym kontynuować przytaczanie tych cytatów, które -moim zdaniem - pozostają w kontraście z Biblią i tradycją, jak to zresztą jasno wynika zwatykańskiego dokumentu Wiara chrześcijańska i demonologia, z 26 czerwca 1975 roku.We wspomnianym dokumencie przyznaje się wielkie znaczenie wszelkim uwolnieniom odzłego ducha, których dokonuje Chrystus.Kontrast z dziełem o.Froca jest więc oczywisty.Na poparcie swoich tez o.Froc cytuje relację, którą wygłosił o.Rene Marl'e na spotkaniufrancuskich egzorcystów w 1992 roku, odpowiadając zresztą na zaproszenie samego o.Froca.Itu moŜna osłupieć.Według tej relacji, diabeł nie jest osobą, ale maską (s.120).Szatan nie jestistnieniem osobowym i nie posiada swojej indywidualności, lecz jest przedstawiany przezJezusa zgodnie ze zwyczajami Jego epoki (s.120).Jeśli szatan jest widziany jako personifikacjazła uniwersalnego, to ma niewielkie znaczenie (s.121).W Biblii zły duch reprezentuje siły zła,które wodzą ludzi na pokuszenie (s.122).Sam o.Froc dodaje: odpowiadając na pytanie, czyistnieje lub teŜ nie istnieje diabeł, nie zawsze moŜna dać na nie precyzyjną odpowiedź (s.132).Wszystkie te stwierdzenia zostały potępione w głośnym przemówieniu, wygłoszonym 15listopada 1972 roku przez Pawła VI, w którym stwierdził, Ŝe ten, kto utrzymuje, iŜ szatan niejest osobą "wychodzi poza ramy nauczania biblijnego i kościelnego".Wypada juŜ zakończyć te rozwaŜania.Niestety, idee Froca rozprzestrzeniają się nadal.Wswojej ksiąŜce stara się on obalić dotąd obowiązujący Rytuał, stosując zdanie tego rodzaju:"egzorcyzm jest gestem magicznym" (ss.142 i 159); trzy objawy opętania wskazane w Rytuale,dziś straciły swoje znaczenie (s.64); spirytyzm jest tylko niebezpieczny na poziomiepsychologicznym i duchowy (s.76); magia jest fenomenem kulturowym (s.77).Przyjmująctakie załoŜenia, moŜna powiedzieć, Ŝe myli się Biblia i Katechizm Kościoła Katolickiegopotępiając spirytyzm, magię, okultyzm! W zamian autor wychwala bez zastrzeŜeń nowy Rytuał,19tak jakby on był ostateczny, zapominając, Ŝe został opublikowany ad interim.O.Froc zrobiłbylepiej, gdyby nie zabierał w tej sprawie głosu, dlatego Ŝe ów dokument odzwierciedla poglądyfrancuskich redaktorów; lecz przede wszystkim z tego powodu, Ŝe jest to dokument jeszczezastrzeŜony, podlegający konsultacjom biskupów, a więc moŜe on ulec później róŜnymmodyfikacjom (nowy Rytuał został opublikowany w 1999 roku).Na zakończenie o.Froc zamieszcza pewną rekompensatę dla zwolenników egzorcystów, którastanowi prawdziwe arcydzieło.Uznaje w swej łaskawości tylko dwa egzorcyzmy, którychdokonał Jezus Chrystus."Czy mnie miłujesz?" - Są to słowa skierowane trzy razy do Piotra,które my, biedni ignoranci, uwaŜaliśmy za potrójne potwierdzenie miłości na zadośćuczynienieza potrójne zaparcie się.Teraz dowiadujemy się, Ŝe był to prawdziwy i właściwy egzorcyzm (s.138).Jeszcze bardziej zdumiewający jest pocałunek Judasza, który my, biedni ignoranci,uwaŜaliśmy jedynie za dopełnienie zdrady Chrystusa, a teraz dowiadujemy się, Ŝe jest toegzorcyzm, który być moŜe w zastosowaniu się nie udał (s.140).MoŜna zatem zastanawiać sięczy o.Froc wie naprawdę, czym jest egzorcyzm? Ale moŜe jedynie troszczy się on tylko o to,aby był w swych poglądach nowoczesny, a działalność egzorcysty XX wieku - jak samstwierdza - polega tylko na przyjmowaniu i wysłuchiwaniu" (s.86).Na niczym więcej.Gdy piszę o tym, odczuwam gorycz, ale jestem zarazem przekonany, Ŝe spełniam swojąpowinność.Egzorcyzm ma swoje poprawne uzasadnienie w Piśmie św.w całej tradycjiKościoła, w prawie kościelnym.A mimo wszystko, takŜe i we Włoszech, są egzorcyści, którzyograniczają się tylko do przyjmowania i wysłuchania.Lepsze to niŜ nic, ale takŜe postępowaniejest nadal niewystarczające.Jest natomiast skuteczniejsze niŜ zachowanie tych, którzy odsyłająludzi do diabła.Od egzorcystów naleŜy oczekiwać czegoś innego!OKULTYZMSądzę, Ŝe okultyzm jest właściwą religią szatana, która przeciwstawia się prawdziwemu Bogui prawdziwej religii, a przede wszystkim samemu człowiekowi oraz jego duchowym aspiracjomi zdrowemu rozumowi, który skłania człowieka do badań i poszukiwania rozumnych wyjaśnieńodnoszących się do tego wszystkiego, co stanowi przedmiot jego poznania.Aby zdać sobie sprawę z tego, co oznaczają te stwierdzenia, musimy wyjść od samychfundamentów naszej wiary, której podstawą jest objawienie, a punktem wyjścia niech będzienastępujące biblijne stwierdzenie: "Słuchaj Izraelu, Pan jest naszym Bogiem - Panem jedynym.Będziesz miłował Pana, Boga twojego, z całego serca swego, z całej duszy swojej, zewszystkich sił swoich" (Pwt 6,4--5).Jest to fundament wiary, na którym opiera się całyDekalog: "Ja jestem Pan, Bóg twój, który cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli.Niebędziesz miał cudzych bogów przede mną" (Wj 20, 2-3).Oto wielki początek poprzedzającywypełnienie się objawienia poprzez wcielenie Chrystusa, jedynego Zbawiciela i jedynegoNauczyciela."Zabierzcie Boga, a świat wypełni się boŜkami" – to sformułowanie nie jest tylkospostrzeŜeniem dokonanym przez współczesnego pisarza, które odzwierciedla przekonaniaujawniające się na przestrzeni całej historii.Proboszcz z Ars wyraŜał tę samą myśl innymisłowami: "Zabierzcie proboszcza z parafii, a nie minie dziesięć lat i zaczniecie czcić bestie".Lubię odwoływać się do tej wyjątkowej księgi, to jest do Biblii, która zawiera nauczanieskierowane od Boga do człowieka.Cały Stary Testament opisuje historię wierności Boga20wobec narodu wybranego i zarazem niewierność Izraela
[ Pobierz całość w formacie PDF ]