[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.hist.5, 68).52 Tj.zwolennicy Eleazara, którzy zajmowali bardziej wewnętrzną część świątyni251 Rinokorura zob.l, 277, przyp.221.(por.5 n).252 Rafia i Gaza zob.l, 87, przyp.82; Askalon l, 187, przyp.158; Jamnia i Joppa 53 Chodzi przede wszystkim o wodociągi i cysterny zaopatrujące świątynię w wodę.l, 50, przyp.49; Cezarea (Nadmorska) l, 79, przyp.73.54 Według Tacyta (Hist.5, 12) napad na świątynię, podział ruchu powstańczego naKSIGA PITA dwie grupy i ostatni obchód Zwięta Paschy miały miejsce przed nadejściem Tytusa.Rozdział I 55 Wymienione również niżej (505) grobowce" Heroda nie zostały zidentyfikowa-1 Dosłownie zdobycia", ale tu (i w innych miejscach) oznaczało kata- ne.Ponieważ Herod W.został pochowany w Herodejon, może był to grobowiec brata Fer-strofę Jerozolimy i całego narodu żydowskiego.rorasa, matki Kypros i żony Mariammy (por.L.H.Vincent, A.M.Steve, Jeruzalem de2 Opowiadanie o ucisku zelotów zaczyna się od 4, 128 nn.1'Ancient Testament, vol.I, Paris 1954, s.710).Sadzawka Wężów prawdopodobnie znaj-3 Eleazar zob.2, 564, przyp.330.dowała się po zachodniej stronie miasta (odpowiadałaby dzisiejszemu Birket es-Sultan).4 Wspomniane święte bramy to dziesięć bram wiodących do wewnętrznych dzie- 56 Zob.wyżej 55, przyp.28.dzińców (niżej 201-206).57 O takim pośrednictwie Józefa jest mowa także niżej: 360 nn; 541 nn.5 Zob.4, 573 n.58 Zob.wyżej 55, przyp.29.6 Trzy walczące grupy były rozmieszczone następująco: Eleazar zajmował we- 59 Zasady sztuki wojennej, podobnie jak prawa żydowskie (3, 356), są pojmowanewnętrzny dziedziniec (najwyższa pozycja), dalej Jan z Gischali zewnętrzny dziedzi- jako personifikacje i wzdychają".niec nieco niżej i część wzgórza świątynnego.Szymon najbardziej na południu położoną 60 Jak wynika z 567, był to czternasty dzień miesiąca Ksantyku (l maja).część tego wzgórza (Dolne Miasto, dawne Miasto Dawidowe) oraz Górne Miasto, poło- 61 Wieża Psefinus zob.wyżej 55,przyp.28.żone na zachód od doliny Tyropeon.Por.Tacyt, Hist.5, 12.62 Wieża Hippikus zob.2, 439, przyp.274; opis niżej 163-165.7 Jan dysponował machinami zdobytymi na Cestiuszu Gallusie (2, 553).63 Por.wyżej (70).8 Tubylcy to %7łydzi z Palestyny, a przybysze %7łydzi z diaspory, którzy ścią- Rozdział IVgali z krańców ziemi" do tej jedynej świątyni judaizmu w Jerozolimie.Inna wersja tek- 64 Potrójny mur poprowadzono tylko od strony północnej.Z trzech innych stronstu (LCExp) precyzuje inaczej, którą grupę traktowano z większą ostrożnością ( tubyl- był tylko mur pojedynczy.Opis miasta u Józefa nastręcza pewne trudności.Zgodnieców po podejrzliwym i uważnym przeszukiwaniu, a obcych z mniejszą obawą").z tekstem Tacyta w Jerozolimie są zasadniczo dwa wzgórza.Jednak Józef mówi9 Albo: jeśli udało im się uzyskać zgodę na wejście, zawstydzając ich z powodu o trzech, a nawet czterech wzgórzach (zob.149), co wywołało różne spory.Dalej okrucieństw".w południowej części niżej położonego wzgórza wschodniego (Ofel) znajdował się Sy-10 Jest to rodzaj trenu na tragiczny los Jerozolimy, przypominający treny Jeremiasza.jon, który Józef nazywa Zamkiem" ( Górnym Rynkiem") i zgodnie z pózniejszą trady-11 Oczyścić ogniem" za Lat i Niesem.cją, ale wbrew historycznej, umieszcza na zachodnim wzgórzu.Należy też rozróżnić12 Por.Prolog l, 11 n.Akrę, która była zamkiem warownym na południowo-wschodnim występie wzgórza za-13 O fakcie zniszczenia zboża wspomina także między innymi Tacyt (Hist.5, 12).chodniego, i Akrę oznaczającą Dolne Miasto, leżącą na południowo-wschodnim wzgó-14 Tekst w nawiasie jest zaświadczony przez wszystkie kode- rzu.Weryfikacja archeologiczna danych Józefa wywołuje różne problemy w związkuksy, lecz wydaje się niepotrzebny, gdyż dubluje końcową część zdania, które w języku z różnymi wnioskami badaczy (zob.R.P.S.Hubbard, The Topography of ancient Jeru-greckim brzmi tak samo.Może to być zwykły błąd kopisty (Niese).salem, PEQ 98, 1966, s.130 n).15 Destinon proponuje koniekturę "wydawanie woni" zamiast 65 Przez trzecie wzgórze Józef rozumie teren Przybytku, choć dziś nie jest on oddzie-"szaleństwo" i tłumaczy: czując odór wydzielający się z ciał".lony wąwozem od południowo-wschodniego wzgórza, lecz tworzy z nim jedną całość.16 Agryppa (II) ściągnął materiał, aby wzmocnić fundamenty, które z biegiem cza- 66 Tyropeon dolina biegnąca z północy na południe przez środek miasta i dzie-78Jozef Flawiusz - Wojna Zydowska.Page 78 of 86ląca je na dwie nierównej wysokości części wschodnią i zachodnią. drugiej" (193) lub wewnętrznej" (6, 248).67 Sadzawka Siloe na Ofelu otrzymywała wodę ze zródła Gihon.Zob.2, 340, 100 Około 150 m.przyp.213
[ Pobierz całość w formacie PDF ]