[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Błeszyńska, za: L.Wes-emocjonalnego oraz umiejętności zachowania się spo- sman 1970].łecznego dziecka [A.Hulek 1972].Oprócz wymienionych czynników mających wpływKrystyna Błeszyńska [1986] wśród czynników wy- na skuteczność i efekty integracyjnego systemu kształ-znaczających decyzje o integracji wymienia tak\e: cenia A.Hulek [1980] wyró\nia jeszcze:" tempo pracy integrowanego dziecka, " przygotowanie rodziców i nauczycieli;" samodzielność, " odpowiedni dobór grup integrowanych ze względu" środowisko rodzinne oraz miejsce jego zamiesz- na ich charakter i wielkość;kania (rodzina nie mo\e nosić cech patologii, jest mo\- " stosowanie pomocy naukowych;liwa stała i bliska współpraca rodziny ze szkołą)." uprzednie maksymalne usprawnienie dziecka podIstniejące opracowania wielokrotnie zwracały uwagę względem fizycznym, psychicznym i społecznym,na niebezpieczeństwa związane z mo\liwością okazywa- " organizowanie dojazdów do szkoły;KWARTALNIK PEDAGOGICZNO-TERAPEUTYCZNY NR 3-4/200166Nasze ForumBOCZAR K., Młodzie\ umysłowo upośledzona w rodzinie i śro-" wyeliminowanie, jeśli zajdzie potrzeba, barier ar-dowisku pracy, Warszawa 1982.chitektonicznych [A.Hulek 1980].BOGUCKA J., Dziecko z upośledzeniem umysłowym w przed-Za realizacją idei integracji przemawiają następu-szkolu i szkole integracyjnej, Szkoła Specjalna 1989, nr 3.jące przesłanki:CHODKOWSKA M., Kulturowe uwarunkowania postaw wobec" po pierwsze prawa człowieka uroczyście przy-inwalidztwa oraz osób niepełnosprawnych.Ciągłość i mo\-liwość zmiany, [w:] M.Chodkowska (red), Człowiek nie-jęte przez cywilizowane wspólnoty ludzkie;pełnosprawny, Lublin 1994." po drugie wyniki badań naukowych, które do-DOROSZEWSKA J., Pedagogika specjalna, Wrocław-Kraków-starczają coraz więcej argumentów na rzecz właściwościWarszawa 1981.wspólnych wszystkim ludziom fizjologicznych i psy-DYDUCH E., J.Wyczesany, Problem integracji osób niepełno-chicznych, bez względu na pełnosprawność i niepełno-sprawnych w świetle opinii nauczycieli przedszkoli, Po-sprawność.znań 1996.FRCKOWIAK T., To\samość człowieka upośledzonego umy-Istnieją te\ ró\nice, ale mają one tak\e charaktersłowo: niezrozumiała odmienność, kryzys identyfikacyjnypowszechny i dotyczą poziomu komórki, tkanki, narzą-i edukacyjny dylemat, Poznań 1996.du, układu i całego organizmu.Mo\na z du\ą ścisłościąGIRYCSKI A., Problem integracji w świetle ujawnianego dy-naukową powiedzieć, \e to, co najbardziej wspólne dlastansu społecznego, Problemy Rehabilitacji Społecznejludzkości, to niepowtarzalność [A.Hulek 1977 b].i Zawodowej 1993, nr 4.HULEK A., Integracyjny system kształcenia i wychowania,Roman Ossowski przytacza ponadto:[w:] A.Hulek (red.) Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa1.Walory terapeutyczno-wychowawcze rodziny (w ro-1972, 1977 (b).dzinie dziecko najlepiej internalizuje sposób grania ról ro- , (red.), Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa 1980.dzinnych).Tam te\ panuje najlepszy klimat psychologicz- , Stan obecny i kierunki przebudowy kształcenia specjalnegonego wsparcia.w Polsce, Warszawa 1989.2.Szkoła masowa to naturalne środowisko \ycia ka\- , Teoria i praktyka rehabilitacji inwalidów (Analiza w aspekciefizycznym, psychologicznym, społecznym i zawodowym),dego dorastającego członka społeczeństwa.Zatem natu-Warszawa 1969.ralność środowiska z jednej strony oraz nadrzędny celKUPISIEWICZ C., Paradygmaty i wizje reform oświatowych,rewalidacji, którym jest \ycie w środowisku ludzi peł-Warszawa 1985.nosprawnych, z drugiej strony, stanowią wa\ny argumentAAZ H., K.Penar, Wybrane problemy kształcenia zawodo-na rzecz nauczania zintegrowanego [R.Ossowski 1994].wego młodzie\y upośledzonej umysłowo w stopniu lek-kim, Problemy Rehabilitacji Społecznej i ZawodowejIntegracja szkolna ma du\y wpływ na rozwój nie-1993, nr 1-2.zale\ności dziecka niepełnosprawnego, na nawiązanieMACIARZ A., Wybrane zagadnienia rewalidacji dzieci, Zielonakontaktów z rówieśnikami równie\ poza placówkamiGóra 1984.kształcenia.Umo\liwia nie tylko rozwój kontaktów spo-MUSZYCSKA E., Wychowanie w rodzinie wspierające rozwójłecznych, ale jest motywacją do podejmowania bardzodziecka niepełnosprawnego, [w:] R.Kostecki, A.Maciarz(red.), Podmiotowa rola rodziców w rehabilitacji dziecitrudnych przecie\ działań, prowadzących do pokonanianiepełnosprawnych, Zielona Góra 1993.trudności, przezwycię\ania słabości, osiągnięcia większejMUSZYCSKI H., Ideał i cele wychowania, Warszawa 1972.sprawności.Wpływa równie\ korzystnie na dzieci pełno-NOWAK-LIPICSKA K., Pytania o miejsce edukacji seksualnejsprawne, ułatwia ró\norodne integracje, które sprzyjająw systemie rehabilitacji osób z głębszym upośledzeniemwłaściwemu rozumieniu i akceptacji odmienności drugie-umysłowym, Poznań 1996.go człowieka, aktywizuje społecznie po\ądane wartości hu- OSSOWSKI R., Problemy nauczania zintegrowanego, [w:]M.Chodkowska (red.) Człowiek niepełnosprawny.Pro-manitarne, wzbogaca osobowość [J.Wyczesany, E.Dy-blemy autorealizacji i społecznego funkcjonowania,duch 1996].Lublin 1994. Kto jako dziecko będzie miał szansę poznać uszko-SKOWSKA Z., Pedagogika specjalna.Zarys, Warszawa 1985.dzonych, z ograniczonymi mo\liwościami jako partnerówSIERADZKI M., Niepełnosprawność w społeczeństwie.Uwagiw zabawie, ten jako dorosły nie będzie miał pokusy czy sięw sprawie społecznego stosunku wobec niepełnospraw-nych z uwzględnieniem zró\nicowań warunków ludzkiejod nich izolować, czy pogardzać nimi [J.Bogucka 1989]
[ Pobierz całość w formacie PDF ]