[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Busha28.W toku kampanii Romney zaprezentował ponadto, także w formie książki, wielo-aspektowe i wielokierunkowe spojrzenie na inne problemy polityki zagranicznej.Z dzi-siejszej perspektywy można ocenić je jako wizjonerskie i trafne, skoro mesjanistycznepowinności Ameryki skierował nie tylko w stronę Chin i państw islamskich (co czyniłowielu innych autorów), ale także w stronę Rosji, która jego zdaniem rozpoczęła staraniao odbudowanie dawnej świetności przez nieuchronną rywalizację ze Stanami Zjedno-czonymi Ameryki29.Zdaniem Romneya, Ameryka potrzebowała jednocześnie odnowy:świeżych pomysłów, aby przebić się przez skomplikowane problemy i przywrócić nie-kwestionowaną amerykańską potęgę.Między wierszami odczytać można było, że owąświeżość przynieść mógł ktoś spoza tradycyjnego kręgu republikanów, w domyśle: po-lityk mormon.To samo dotyczyło problemów polityki wewnętrznej, w odniesieniu, doktórych Romney proponował rozwiązania mające na celu przywrócenie żywotnościekonomicznej, skutecznego tworzenia nowych miejsc pracy, racjonalnego zwiększeniawydatków na opiekę zdrowotną i poprawę edukacji.Pomysłem Romneya było wezwaniedo nowego zaangażowania obywatelskiego w sprawy państwa.Tylko w ten sposób Ame-ryka mogła osiągnąć cel strategiczny: zachować pozycję światowego lidera.W trakcie przebiegu kampanii wyborczej trudno było określić, które elementyprogramu wprowadzi w życie republikanin w przypadku zwycięstwa.Z jego otoczeniapłynęły sygnały, iż prezydentura Romneya będzie stać pod znakiem obniżki podatków,zwiększenia środków finansowych na zbrojenia oraz zaostrzenia prawa dotyczącegoaborcji30.Składając ukłon w stronę religijnych konserwatystów Romney oświadczył po-nadto, że będzie chronił świętości życia i honorował instytucję małżeństwa 31.Romney27 A.Szymaszek, Zwiat według Mitta Romneya,http://www.psz.pl/Lukasz-Szymaszek-Swiat-wedlug-Mitta-Romneya (28.03.2014).28 Zob.W.Dzielski, W.Michnik, Religia w polityce zagranicznej USA na przykładzie prezydenturyGeorge a W.Busha, Teologia Polityczna , nr 4, 2006-2007, s.167-175; E.Waśko-Owsiejczuk, Wpływ wojny z terroryzmem na reelekcję George a W.Busha, Studia Podlaskie , t.XIX, 2011, s.232-233.29 M.Romney, No Apology: Believe in America, St.Martins 2011, passim.30 C.Philip, Wybory prezydenckie w USA: Jeśli wygra Mitt Romney& ,http://www.polskatimes.pl/artykul/692779,wybory-prezydenckie-w-usa-jesli-wygra-mitt-romney,id,t.html(29.03.2014).31 [b.a.], Obiecuje 12 mln nowych miejsc pracy, http://praca.wp.pl/title,Obiecuje-12-mln-nowych-miejsc-pracy,wid,14887001,wiadomosc.html (29.03.2014).169Danuta Cudnaformalnie unikał skojarzeń z religią oraz identyfikowania jego osoby z Kościołem mor-monów.W tym celu wygłosił publicznie zdanie nawiązujące do słynnego przemówieniaJohna Kennedy ego, który powiedział: kandyduję jako Amerykanin, nie jako katolik.W nowym/starym wzorze słowo katolik zostało zastąpione słowem mormon.Z drugiejstrony Romney podkreślił, że różne religie w Stanach Zjednoczonych Ameryki łączy je-den system wartości.W ten sposób następowało zawoalowane podniesienie statusumormonizmu do rangi innych wyznań i religii w Stanach Zjednoczonych Ameryki.Religia kandydata na prezydenta nie dla wszystkich była wszak irrelewantnai stała się przedmiotem głębokiej analizy przedstawicieli i sympatyków Partii Demokra-tycznej.Romneya oskarżano pośrednio za wynalezione grzechy mormońskie.Gdy jedenz biskupów mormońskich kazał samotnej matce Peggie Hayes oddać dziecko do adopcjialbo odejść z Kościoła, Romney miał jej zdaniem powiedzieć: Tego chce od ciebie Ko-ściół, a jeśli tego nie zrobisz, to możesz zostać ekskomunikowana za odmowę podporząd-kowania się jego kierownictwu.Romney stanowczo zaprzeczył tym zarzutom, jednaksprawa Hayes została opisana w książce The Real Romney autorstwa Michaela Kranishai Scotta Helmana32, dziennikarzy z The Boston Globe.Według publicystów, przekazRomneya był jasny: Oddaj syna albo będziesz musiała odejść od Boga.Zastanawiali się oniw tej sytuacji nad wpływem czynnika religijnego na postawę polityka i nad tym, w jakichobszarach spodziewać się można jeszcze kontrowersji, u których zródeł mógłby znaj-dować się mormoński determinizm33.Zledztwo prowadzone przez tych i innych dzien-nikarzy przyniosło wówczas kolejną sensację.Okazało się, że podpisana w 1995 rokuumowa pomiędzy mormonami a organizacjami judaistycznymi o zaniechaniu chrztówofiar holocaustu nie jest respektowana, gdyż mormoni wcale nie zaprzestali specyficzne-go dla nich rytuału religijnego wobec nieżyjących %7łydów.Dziennikarze śledczy ustalili naprzykład, że mormoni ochrzcili rodziców Szymona Wiesenthala, legendarnego tropicielahitlerowskich zbrodniarzy wojennych.14 lutego 2012 roku mormoni przeprosili za zła-manie umowy, lecz sceptycyzm amerykańskich %7łydów wobec mormonów przeniósł sięna Mitta Romneya34.W ocenie mormonów jednostkowe zdarzenie przedstawiane byłoniesprawiedliwie i przybrało formę frontalnego ataku na denominację.Według badańprzeprowadzonych wśród mormonów (próba tysiąca osób) w 2012 roku przez Pew Re-search Center na temat religii w życiu publicznym, blisko sześciu na dziesięciu mormo-nów uważało, że Amerykanie są niedoinformowani w tematyce związanej z ich religią.Prawie połowa pytanych skarżyła się na dyskryminację, a z drugiej strony aż 56% uważa-ło, że Amerykanie gotowi są na prezydenta mormona.Te same badania pokazały, że 74%respondentów popierało Partię Republikańską.75% badanych uważało aborcję za mo-32 M.Kranish, S.Helman, The Real Romney, Boston 2012, ss.448.33 R.Blakely, Mormoni z rockowym powabem, czyli tło walki Mitta Romneya o Biały Dom, TheTimes 2012, nr 6, s.5.34 J.Noch, Kolejne dziwactwa mormonów pogrzebią szanse Romney a?,http://natemat.pl/1381,kolejne-dziwactwa-mormonow-pogrzebia-szanse-romney-a-posmiertne-chrzty-zydow-to-zbyt-wiele(28.03.2014).170Mitt Romney, czyli mormońska wersja amerykańskiego mesjanizmu.ralne zło, a 86% do tej samej kategorii włączyło poligamię35.Upublicznienie tych badań,a w szczególności opinii dotyczącej ostatniej kwestii, pokazało ogółowi Amerykanów, żezjawiska postrzegane powszechnie jako anachroniczne, a kojarzone z Kościołem JezusaChrystusa Zwiętych w Dniach Ostatnich, oceniane są jako aberracyjne przez członków tejdenominacji i sytuują się na peryferiach całego ruchu mormonów.Kampania politycznaRomneya służyła więc, mimo dwóch wskazanych wyżej przypadków, poprawie wizerun-ku mormonów w społeczeństwie amerykańskim.Naturalnie światopogląd, przekona-nia i styl życia mormonów były nadal obce jego liberalnej części, jednakże na tej samejzasadzie jak postrzegano w tych kręgach fundamentalistów protestanckich spod znakuWhite Anglo-Saxon Protestant36
[ Pobierz całość w formacie PDF ]