[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dla gradientów liniowych offset reprezentuje wartość wzdłuż gradient vector.Dla gradietu radialnego reprezentuje procentową odległość z (fx,fy) do największego okręgu.Wartości offset podaje się za pomocą atrybutu style.Ma to następującą postać: Przykład 1g.1<radialGradient id="gradiet1"><stop offset="0%" style="stop-color:white"/><stop offset="50%" style="stop-color:red"/><stop offset="100%" style="stop-color:blue"/></radialGradient>Właściwość stop-color wskazuje jaki kolor ma być używany do zatrzymania gradientu.Kolor ICC może być zdefiniowany w fill i stroke.Wartość stop opacity określa nieprzezroczystość kiedy gradiet się zatrzyma.PatternsPatterns jest używany do wypełniania i obramowywania obiektu używanego w definicji grafiki obiektu który może być niezmiennie replikowany w odstępie x i y do pokrywania obszaru zamalowanego.Patterns element jest definiowany za pomocą elementu pattern i ma wartość fill i stroke.Pierwszy atrybut patternUnit="" ma wartości userSpace, userSpaceOnUse, objectBoundingBox.Definiuje system koordynatów dla atrybutów x, y, width, height.Jeśli patternUnits="userSpace ( wartość domyślna ) x, y, width, height reprezentują wartości aktualnie używane w systemie koordynatów wtedy kiedy element mask jest zdefiniowany.Jeśli patternUnits="userSpaceOnUse" wtedy x, y, width, height reprezentują aktułalne wartości.Jeśli patternUnits="objectBoundingBox" wtedy x, y, width, height (0,0) jest (minx,miny) oraz (1,1) jest (maxx,maxy).x, y.To co zwykle.domyślna wartość obydwu to 0%.Kolejny atrybuty to widthKażdy z pewnością wie jakie efekty dają filtry.Do tej pory srożenie takich efektów jak gaussian blurs czy inne rzeczy było praktycznie nie możliwe dla zwykłego webmastera.Sadze, ze czytelnicy tacy zwykli nie są, lecz dla nich stworzenie jakiegoś takiego efektu było bardzo trudne.Na stronie wiele grafiki to obrazki takie jak gif, jpeg lub png.Generalnie, z powodu wielu wad tego rozwiązania bardzo trudno było uzyskać pożądany efekt, a twórcy stron musieli spędzić wiele czasu przy programach graficznych aby uzyskać pożądany efekt.W przeglądarce MS IE 5 możliwe było zastosowanie odpowiednich skryptów do uzyskania porządnego efektu, jednak było ( jest ) to bardzo czasochłonne, a i tak z pod NN nikt niczego nie dojrzy.To by było tyle wstępu.Przejćmy do rzeczy.Tworzenie filtrówFiltry tworzy się za pomocą znacznika <filter>.Filtr identyfikuje się za pomocą atrybutu ID.Ma on postać:<filter id="pierwszyFiltr'><--Treść--></filter>Filtr ppowinien znajdować się pomiędzy parą znaczników &ledefs.i </defs>.Wywołuje się go za pomocą atrybutu style.Aby tworzyć własne filtry trzeba znać podstawowe.Są następując podstawowe filtry:lfeBlend - służy do mieszania dwóch obiektów - zlewania sięllfeColorMatrix - służy do przebarwiania, rozjaśniania kolorów, luminacji.llfeComponentTransfer - służy do regulacji jasności, kontrastu, progów obiektullfeComposite - decyduje o wzajemnym położeniu dwóch obiektów i ich wzajemnym, przenikaniu sięllfeConvolveMatrix - rozmazywanie obiektów, można zastosować do rozmazywania, zaostrzania, wrycia.llfeDiffuseLighting - służy do sterowania żródłem światła na obiekty.Światło to może być:llfeDistantLight - odległe żródło światłallfePointLight - żródło światła punktowellfeSpotLight - żródło światła rozproszonegollfeDisplacementMap okeśla przemiaśzczanie się kolorów z jednego obiektu do drugiegolleFlood - służy do wypełniania obiektu koloramillfeGaussianBlur - stosuje efekt GaussianBlur na obiekciellfeImage - umożliwia załadowanie do obiektu inny obiekt, lub obrazllfeMerge - umożliwia łączenie różnych efektówllfeMorphology - służy do zwiększania lub zmieszania efektów na kanale alfallfeOffset - określa położenie obiektu względem innych obiektówllfeSpecularLighting - tworzy żródło światła podobne do refletkorowego na obiektllfeTile - służy do replikowania obiektu (duplikat)llfeTurbulence - służy do tworzenia teksturl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]