[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Radw jest chÄ™tnie spożytkowywane przez dzieci mÅ‚odsze i starsze, jeÅ›li tylkorodzina lub szkoÅ‚a zapoczÄ…tkuje nawyk sÅ‚uchania audycji dla dzieciprzeznaczonych.Audycje Polskiego Radia dla dzieci sÄ… prowadzone umiejÄ™tnie,Å‚atwo "chwytajÄ…" sÅ‚u-" chaczy,' ich audytorium stale rozszerza siÄ™.WÅ›ród mÅ‚odzieży upowszechniÅ‚yradio dopiero aparaty tranzystorowe, a realizowany w ostatnich latach wgodzinach popoÅ‚udniowych blok audycji mÅ‚odzieżowych może sÅ‚użyć za korzystnyprzykÅ‚ad stylu kultury masowej - bawiÄ…cej i zarazem, ksztaÅ‚cÄ…cej.W oczachpedagoga spoÅ‚ecznego radio umiaÅ‚o najkorzystniej ze wszystkich Å›rodków masowegoprzekazu zharmonizować tendencje polityki kulturalnej oraz zainteresowaÅ„ ipotrzeb indywidualnych różnych kategorii sÅ‚uchaczy.Telewizja - to najbardziej dynamiczna siÅ‚a kultury maso-wej7~wywiera3Ä…ca ogromnywpÅ‚yw na inne Å›rodki masowego przekazu, na myÅ›lenie i zachowanie siÄ™ ludzi, nakulturÄ™ kraju i Å›wiata, na niepokój filozoficzny, etyczny, polityczny,obyczajowy na-342szego czasu.Dzieci i po części mÅ‚odzież stanowiÄ… bardzo liczny skÅ‚adniktelewizyjnych audytoriów, przy tym sÄ… to widzowie nie selekcjonujÄ…cy odbioru,oglÄ…dajÄ…cy program "jak leci" w ciÄ…gu wielu godzin dziennie (w StanachZjednoczonych 3-4 godz.).Ryszard WroczyÅ„ski - podsumowujÄ…c liczne już badanianad odbiorem programów telewizyjnych przez dzieci i mÅ‚odszÄ… mÅ‚odzież - trafniewyważyÅ‚ wielki wkÅ‚ad (i jeszcze wiÄ™ksze możliwoÅ›ci) telewizji w upowszechnianieoÅ›wiaty i kultury, ale zarazem, poważne niebezpieczeÅ„stwa, jakie towarzyszÄ… jejnie kontrolowanemu przez rodziców i wychowawców odbiorowi.Zagraża on:1° - zdrowiu fizycznemu (tzw.choroba telewizyjna, powodowana przez zmniejszeniegodzin ruchu, skrzywienia postawy siedzÄ…cej itd.), 2° - zdrowiu psychicznemu(oglÄ…danie programów wywoÅ‚ujÄ…cych niepożądanÄ… ekscytacjÄ™ wyobrazni i biegunoweprzerzuty emocji od stanu napięć psychicznych ku apatii i depresji), 3° -kontaktom spoÅ‚ecznym redukowanym w czasie i liczbie.Krótko mówiÄ…c, telewizjajest tym Å›rodkiem masowego przekazu, który bÄ™dÄ…c dla dzieci i mÅ‚odzieżyszczególnie atrakcyjny - może być także szczególnie wartoÅ›ciowy kulturalnie, alew praktyce bywa Å›rodkiem wywoÅ‚ujÄ…cym niepokój rodziców i wychowawców.WymagawiÄ™c z ich strony czujnej i konsekwentnej kontroli odbioru.PodsumowujÄ…c uwagi dotyczÄ…ce roli Å›rodków masowego przekazu w pozalekcyjnej ipozaszkolnej aktywnoÅ›ci dzieci i mÅ‚odzieży, należy spytać: jakÄ… rolÄ™ majÄ… w tymzakresie speÅ‚niać nauczyciele oraz pracownicy placówek kulturalno-oÅ›wiatowych?Jak majÄ… dopomagać w spożytkowaniu tego, co te Å›rodki oferujÄ… cennego, a jakzmniejszać niepożądane skutki uboczne, które im.towarzyszÄ…?5.Funkcje spoÅ‚eczne aktywność ]__P_o żal ejk-c y j n e j F p o z^TiTz k o i n ej.MówiÄ…c^olEunkcji spoÅ‚ecznej, ma siÄ™ na myÅ›li -"JaÅ‚r^wlactomcr- nie tylko celei zadania zamierzone opisanych rodzajów aktywnoÅ›ci, ale także ich realizacjÄ™oraz niezamierzone skutki tej aktywnoÅ›ci.- Funkcja instrumentalna jest prezentowana w czynnoÅ›ciach rzeczowyclTdaÅ„egó"stowarzyszenia, pracowni, koÅ‚a, zespoÅ‚u amatorskiego itp., na przykÅ‚ad wkoÅ‚ach PTTK - turystyka i krajoznawstwo, w kole esperantystów - nauka esperanta,w pracowni343szkutniczej - budowa Å‚odzi.Funkcja instrumentalna odgrywa w zorganizowanychgrupach mÅ‚odzieży mniejszÄ… rolÄ™ niż w grupach ludzi dorosÅ‚ych.U dorosÅ‚ychstanowi czynnik decydujÄ…cy o przynależnoÅ›ci do danego zespoÅ‚u, u dzieci imÅ‚odzieży - czÄ™sto rzeczowy pretekst do zrzeszenia siÄ™ i rzeczowe zadanie, bezktórego zespół nie mógÅ‚by powstać i dziaÅ‚ać.Jest niezbÄ™dna, ale nienajkonieczniejsza.--Funkcja towarzyska (współżycia rówieÅ›niczego) jest fundamentalnÄ… funkcjÄ…psychospoÅ‚ecznÄ… wszelkich dzieciÄ™cych i mÅ‚odzieżowych zespołów.WÅ‚aÅ›nie dlarówieÅ›niczego współżycia we wÅ‚asnym gronie, poza bezpoÅ›redniÄ… kontrolÄ…dorosÅ‚ych, powstajÄ… spontaniczne grupy starszych dzieci i mÅ‚odzieży i ten motyw- nieuÅ›wiadomiony, lecz silny - kieruje również mÅ‚odych do grup aktywnoÅ›cipozalekcyjnej i pozaszkolnej.JeÅ›li grupy te sÄ… poza wszelkÄ… kontrolÄ… dorosÅ‚ych- Å‚atwo zeÅ›lizgujÄ… siÄ™ ku grupom okreÅ›lanym jako ,,paczki" (mÅ‚odzieży jeszczerdewykolejo-nej) i ,,bandy" (już wykolejone lub bliskie wykolejenia grupyrówieÅ›ników).JeÅ›li natomiast grupy rówieÅ›nicze sÄ… pod kontrolÄ… umiejÄ™tnÄ…,taktownÄ…, dopuszczajÄ…cÄ… wiele samodzielnoÅ›ci - a funkcja towarzyska rozwija siÄ™w toku realizowania wartoÅ›ciowych zadaÅ„ instrumentalnych - otrzymujemy piÄ™kneowoce samowychowania i kultury.Ale jeżeli kontrola dorosÅ‚ych jest natrÄ™tna imewyrozumiaÅ‚a, prowadzÄ…ca, a nie towarzyszÄ…ca -" grupa zamiera, pozbawionafunkcji, która stanowi najistotniejszÄ… potrzebÄ™ każdego zespoÅ‚u mÅ‚odych:swobodnego, rówieÅ›niczego współżycia we wÅ‚asnym gronie.- Fuwfcc^J^cfaowowczo^ opisywanych rodzajów aktywnoÅ›ci jest jasna dlawychowawców, ale me dostrzegajÄ… jej mÅ‚ode oczy, zapatrzone w satysfakcjerówieÅ›niczych kontaktów w toku realizowania interesujÄ…cych, ważnych czynnoÅ›ci.NatrÄ™ctwo wychowawcze może zniszczyć tÄ™ iluzjÄ™, ale jeÅ›li iluzja ważnoÅ›ciwykonywanych zadaÅ„ trwa - wychowanie przebiega poprawnie i wydajnie jako coÅ›, cotowarzyszy niepostrzeżenie aktywnoÅ›ci zespoÅ‚u w rozmowach, dyskusjach, w.tokumajsterkowania, wycieczki, Å›piewu itp.Jest to klasyczna postać wychowaniapoÅ›redniego.- FunkcjaJOTeorientacj^ zawodowej i spoÅ‚ecznej - czyni aktywność pozalekcyjnÄ… ipozaszkolnÄ… aparatem^mezastÄ…pionymS44dla losów życiowych wielu dziewczÄ…t i chÅ‚opców.W wielkim wachlarzu możliwych dowyboru zrzeszeÅ„, kół, zespołów niemaÅ‚a liczba dzieci, mÅ‚odzieży dorastajÄ…cej istarszej może odkryć silne strony swej osobowoÅ›ci i rozwijać je peÅ‚niÄ…cokreÅ›lone role i wykonujÄ…c okreÅ›lone czynnoÅ›ci.UjawniajÄ… siÄ™ wiÄ™c i rozwijajÄ…talenty przywódcze i organizacyjne, indywidualne zamiÅ‚owania i uzdolnieniaintelektualne (przyrodnicze, humanistyczne, fizykochemiczne etc.), artystyczne(np.uzdolnienia aktorskie), gospodarcze (np.w spółdzielni uczniowskiej),techniczne itp.Trzeba dostrzegać te funkcje i umieć je spożytkować dla dobrajednostek i spoÅ‚eczeÅ„stwa, które tak bardzo potrzebuje umiejÄ™tnych przywódców izdolnych fachowców, pewnych dobrze wybranej drogi życia.LiteraturaChaÅ‚asiÅ„ski J.SpoÅ‚eczeÅ„stwo i wychowanie.Wyd.2 zmienione.Warszawa1958.Chmielowski B.PaÅ‚ac mÅ‚odzieży jako placówka wychowawcza.Katowice 1971.Czajkowski K.Pozaszkolna praca opiekuÅ„czo-wychowawcza.Warszawa1970.v Czerniewicz M.Praca pozalekcyjna i pozaszkolna.Warszawa 1963.DÄ…browski Z.Czas wolny dzieci i mÅ‚odzieży.Warszawa 1965.GÄ…sior H.Wychowanie pozaszkolne a kultura czasu wolnego uczniów.Katowice 1973.Gurycka A.Dzieci bierne spoÅ‚ecznie.WrocÅ‚aw 1969
[ Pobierz całość w formacie PDF ]