[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W odpowiedzi państwa deklarują siły, które mogą być uwzględnionepodczas dalszych prac planistycznych.Po identyfikacji dostępnychsił, SOR przekształcany jest w Zestawienie sił Sojuszu (Allied Force67Plany te dostarczają dokładnych danych niezbędnych w konkretnych obszarachplanowania.Odnoszą się one do konkretnego planu działania stanowiąc oddzielnydokument lub załącznik do planu.Plany uzupełniające sporządzane są przez strukturyzapewniające wsparcie w określonym obszarze problemowym, akceptowane są przezszczebel nadrzędny i dostarczane wspieranym dowódcom.GOP, s.2-3114List AFL), które zostaje następnie zawarte we wstępnej wersji pla-nu.Lista tych sił jest w sposób ciągły uaktualniana, niekiedy zaśprzekształcana do postaci Wykazu sił dysponowanych przez Sojusz(Allied Disposition List - ADL), który, zawierając informacje o znacz-nie większym stopniu szczegółowości, jest publikowany oddzielnieod planu działania, jako samodzielny dokument planistyczny (rys.5.5).Ustalenie wymagań (SOR)+ identyfikacja konkretnych jednostekZestawienie sił Sojuszu (AFL)+docelowe miejsce przeznaczenia i czasWykaz sił dysponowanych przez Sojusz (ADL)+przemieszczeniaWielonarodowy szczegółowyplan rozmieszczenia (MNDDP)yródło: Opracowano na podstawie GOPRys.5.5.Ideowy schemat procesu identyfikacji sił5.4.Faza IV (opracowanie planu działania)Końcowy etap prac planistycznych stanowi zatwierdzony plandziałania.W tej fazie procesu planowania wyróżnić można następu-jące główne przedsięwzięcia:" fizyczne opracowanie / koordynację sporządzania planu," przedstawienie planu do zatwierdzenia przełożonym," wydanie planu.Zestawienie głównych przedsięwzięć realizowanych w IV fazieprzedstawiono w tabeli 5.4.115 Tabela 5.4.Zasadnicze przedsięwzięcia realizowane w IV fazie procesuplanowania działań połączonychFaza Główne proble- Czynności Rezultatyplanowa- mynia-fizyczne sporzą- " dalsza praca nad myślą przewodnia i Rodzina pla-dzenie planu, zamiarem działania zgodnie z potrze- nów ,-koordynacja bami, (Allied Dispositionpracy zespołów" zakończenie sporządzania poszczegól- List ADL funkcjonalnych Wykaz sił dyspo-nychpodczas sporzą- elementów planu,nowa- nych przezdzania planu, Sojusz)" potwierdzenie i identyfikacja sił,-akceptacja planu" koordynacja i fizyczne sporządzenieprzez szczebelplanu,nadrzędny," sporządzenie planów uzupełniających,-przygotowanie" sporządzenie planów specjalistycz-dystrybucji planu.nych," przedstawienie planu działania doakceptacji," dystrybucja planów działania i uzupeł-niających.yródło: Opracowano na podstawie GOP5.4.1.Sporządzenie planu i koordynacja pracy zespołów funk-cjonalnych dowództwaPodstawą opracowanego planu jest sporządzony i zatwierdzony(zaakceptowany) w trakcie poprzedniej fazy zamiar działania.W takcie przygotowania planu wykorzystywane są wszystkie in-formacje pozyskane przez planistów w ramach OPP.Ważne jest,aby pisemne przygotowywanie poszczególnych fragmentów planunie było odkładane do czasu rozpoczęcia fazy IV.Poszczególneelementy planu muszą być przygotowywane natychmiast po uzyska-niu niezbędnych do tego informacji.W takiej sytuacji kluczowe zna-czenie ma ciągła wymiana informacji pomiędzy różnymi komórkamisztabu i podległymi dowódcami koordynacja pracy.5.4.2.Zatwierdzenie / akceptacja planuPrzyjmuje się, że na szczeblu dowództw strategicznych (SC)plany alternatywne (COP) wymagają zazwyczaj akceptacji KomitetuWojskowego (MC), natomiast plany działania (OPLAN) i obowiązują-116Faza IV(opracowanie planu działania)ce plany obronne (SDP) powinny być zatwierdzane przez Radę Pół-nocnoatlantycka (NAC).Wszystkie plany alternatywne, działaniai plany szczegółowe (SUPLAN) wymagają akceptacji szczebla do-wodzenia, który nakazał rozpoczęcie procesu planowania.Aby zapewnić podstawy do dalszych, szczegółowych prac pla-nistycznych w pierwszej kolejności do akceptacji przedstawia sięopracowany w wyniku fazy III.zamiar działania (CONOPS).5.4.3.Publikowanie (dystrybucja) planuCałokształt problemów dotyczących publikacji planu zawie-rany jest w tak zwanym piśmie przewodnim (Letter of Promulgation)stanowiącym jedną z części planu działania.Ideowy schemat przebiegu fazy opracowania planu działaniaprzedstawiony został na rys.5.6.FAZA OPRACOWANIA PLANU DZIAAANIAWytyczne dowódcywyniki pracy sztabuPlanZaaprobowanyPrzygotowaniedziałaniazamiarplanudziałania" dalsza praca nad myślą przewodnia i zamiarem działania" zgodnie z potrzebami, Rodzina" zakończenie synchronizacji poszczególnychplanów" elementów planu,działania" potwierdzenie i identyfikacja sił w ramach procesu" tworzenia sił," koordynacja i fizyczne sporządzenie planu," sporządzenie planów uzupełniających," sporządzenie planów specjalistycznych," przedstawienie planu działania do akceptacji," dystrybucja planów działania i uzupełniających.yródło: Opracowano na podstawie GOP grupa(zespół)Rys.5.6.Istota fazy opracowania planu działania procesu planowa-nia działań NATO1175.5.Faza V (weryfikacja planu)Faza weryfikacji planu obejmuje dwa zasadnicze etapy:sprawdzanie planu i jego ocenę.W konsekwencji tych przedsię-wzięć może zajść niekiedy potrzeba przeprowadzenia dodatkowejodprawy decyzyjnej.Zasadnicze przedsięwzięcia realizowanew ramach fazy piątej zestawiono w tabeli 5.5.Tabela 5.5.Zasadnicze przedsięwzięcia realizowane w V fazie procesuplanowania działań połączonychFazaplano- Główne pro- RezultatyCzynnościwania blemyUaktualnio-" przegląd " prowadzenie ciągłego przeglądu iny planplanu, weryfikacji planów," ocena (aktu- " prowadzenie okresowej weryfika- działaniaalności) pla- cji planów,nu," przeprowadzenie ćwiczeń i/lubsymulacji," dodatkowa" przeprowadzenie dodatkowejodprawa de-odprawy decyzyjnej jeśli po-cyzyjnatrzeba,(jeśli po-" naniesienie i dystrybucja popra-trzebna)wek zgodniez wprowadzonymi zmianami," przygotowanie i dystrybucjaplanów zgodniez potrzebami.yródło: Opracowano na podstawie GOPSprawdzanie planu pod względem zgodności z aktualnymiwymaganiami i wyzwaniami stojącymi przed dowódcami Sojuszu,realizowana jest dwutorowo, poprzez sprawdzanie ciągłe i okresowe.W trakcie działań plan musi być sprawdzany w sposób ciągły,gdyż pojawiające się zmiany w sytuacji powodować będą koniecz-ność uaktualnienia planu.Uaktualnienie takie może zostać zarzą-dzone także przez szczebel nadrzędny.W każdym przypadku ko-nieczna jest ocena, czy wystarczające będzie uaktualnienie planówjuż istniejących, czy też konieczne stanie się sporządzenie nowych.Aktualizacja koncentrowana jest głównie na nowych zagrożeniach,dyspozycyjności sił, poprawności planów alternatywnych itp.Po do-118Faza V(weryfikacja planu)konaniu weryfikacji planu, dowódca zostaje zapoznany z wynikamitego przedsięwzięcia, łącznie z propozycjami działań jakie powinnybyć podjęte w związku ze zmianami sytuacji.Istotne jest, iż każdazmiana o charakterze zasadniczym wprowadzona do planu wymaga-ła będzie ponownej akceptacji tak zmodyfikowanego dokumentuprzez właściwy szczebel nadrzędny
[ Pobierz całość w formacie PDF ]