[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.PaÅ„stwoStworzyÅ‚ 3 postulaty polityczne:lidea umowy spoÅ‚ecznej - wg Grocjusza paÅ„stwo powstaÅ‚o w wyniku jednej umowy spoÅ‚ecznej.Umowa ta ma charakter poddaÅ„czy, ponieważ caÅ‚y naród poddaje siÄ™ jurysdykcji suwerena,llidea suwerennej wÅ‚adzy - Grocjusz zastanawia siÄ™ kto może być suwerenem i wg niego o tym decyduje naród w umowie spoÅ‚ecznej.Wg niego suwerenność najlepiej wyraża siÄ™ w ustroju monarchicznym,llidea prawa do oporu - twierdziÅ‚, że naród zawierajÄ…cy umowÄ™ spoÅ‚ecznÄ… o utworzenie paÅ„stwa zrzeka siÄ™ prawa do oporu.W stanie natury wszyscy mieli prawo do oporu, ale po utworzeniu paÅ„stwa, paÅ„stwo zabroniÅ‚o prawa do oporu ze wzglÄ™du na pokój i porzÄ…dek.Jednak lud może zastosować prawo do oporu przeciwko wÅ‚adcy, który Å‚amie warunki umowy spoÅ‚ecznej, oraz w nastÄ™pujÄ…cych sytuacjach:llabdykacji króla,llporzucenia wÅ‚adzy,llpodziaÅ‚u wÅ‚adzy.lSAMUEL PUFERDORF (1632-1696) str.127ByÅ‚ profesorem na uniwersytecie w Heidelburgu, Lundzie oraz byÅ‚ nadwornym historiografem dworu berliÅ„skiego.DzieÅ‚o: „Prawo naturalne i miÄ™dzynarodowe”StudiowaÅ‚ naturÄ™ ludzkÄ….WyróżniÅ‚ naturÄ™ przyrodniczÄ… i naturÄ™ duchowÄ….Natura przyrodnicza doskonali życie spoÅ‚eczne czÅ‚owieka.Natura duchowa umożliwia kreowanie wyższych form (moralność, kultura)Wolność - Pufendorf rozumiaÅ‚ jÄ… w dwojaki sposób:lw sensie pozytywnym - czÅ‚owiek tworzy normy prawne,llw sensie negatywnym - to obojÄ™tność na zjawiska Å›wiata przyrodniczego.lCzÅ‚owiek w stanie natury nie ma żadnych zobowiÄ…zaÅ„ wobec innych.CzÅ‚owiek nie nosi w sobie żadnego popÄ™du spoÅ‚ecznego.Umowa konsensualnaCzÅ‚owiek stworzyÅ‚ spoÅ‚eczeÅ„stwo i paÅ„stwo dla swoich korzyÅ›ci.PaÅ„stwo jest najbardziej doskonaÅ‚Ä… wspólnotÄ… wystÄ™pujÄ…cÄ… wÅ›ród ludzi.Tylko paÅ„stwo może zagwarantować pokój miÄ™dzy ludźmi.PaÅ„stwo jest tworem ludzkim, powstaÅ‚o w wyniku umowy spoÅ‚ecznej, jest najdoskonalszym urzeczywistnieniem prawa natury.Umowa spoÅ‚eczna.Pufendorf twierdziÅ‚, że paÅ„stwo tworzy siÄ™ w wyniku 2 umów spoÅ‚ecznych:lumowa o spoÅ‚eczeÅ„stwollI ETAP - przyszli obywatele porozumiewajÄ… siÄ™ co do formy paÅ„stwalII ETAP - umowa o podporzÄ…dkowanie siÄ™ konkretnemu suwerenowiPrzedmiotem tej umowy jest wolność.Ludzie rezygnujÄ… z części naturalnej wolnoÅ›ci - oddajÄ… tyle wolnoÅ›ci ile jest potrzebne do utworzenia paÅ„stwa.PodstawowÄ… funkcjÄ… paÅ„stwa jest funkcja obronna.PaÅ„stwo powinno być silne aby chronić swoich obywateli przed wewnÄ™trznymi zagrożeniami.KolejnÄ… funkcjÄ… jest doskonalenie osobowoÅ›ciNauka o suwerennoÅ›ci.Suwerenność to konstytutywna cecha paÅ„stwa.Suwerenność to wÅ‚adza najwyższa, którÄ… ludzie obdarowali wÅ‚adcÄ™.Jest niepodzielna i posiada moc absolutnego rozkazywania.Suwerenność posiada autorytet nie od Boga ale od umowy spoÅ‚ecznejPodziaÅ‚ ustroju:lustroje regularne - w których suwerenna wÅ‚adza niepodzielnie kierowana jest, w stosunku do wszystkich interesów., przez 1 osobÄ™,llustroje nieregularne - w których nie wszystkie dziaÅ‚ania i nie wszyscy poddani opanowani sÄ… 1 wolÄ…, jednym rzÄ…dem.(Rzesza Niemiecka)lBENEDYKT SPINOZA (1632-1677) str.128PochodziÅ‚ z Niderlandów.Jest politykiem a zarazem filozofem politycznym.DzieÅ‚a: „Traktat teologiczno - polityczny”, „Traktat polityczny”(?)Prekursor liberalizmu politycznego.(?)UważaÅ‚, ze wolność przekonaÅ„ to podstawowe naturalne prawo każdego czÅ‚owieka.IdeaÅ‚em Spinozy sÄ… rzÄ…dy demokratyczne.Stan natury.To stan wrogoÅ›ci i trwogi.W tym stanie każdy ma tyle praw ile zdoÅ‚a wywalczyć sobie siÅ‚Ä….W tym stanie normy rozumu nie funkcjonujÄ….Jest tylko siÅ‚a.Na pewnym etapie rozwoju, ludzie postanawiajÄ… zawrzeć umowÄ™ spoÅ‚ecznÄ… - stworzyć paÅ„stwo, które bÄ™dzie gwarantem ich praw i wolnoÅ›ci.PaÅ„stwo powstaje z jednej umowy spoÅ‚ecznej.Przedmiotem jest wolność jednostki.Jest to umowa każdego ze spoÅ‚eczeÅ„stwem (jednostki z ogółem).CaÅ‚e spoÅ‚eczeÅ„stwo jest podmiotem suwerennoÅ›ci.Prawo natury to prawo przyrody, prawo wieczne, niezmienne.Prawo konieczne narzucajÄ…ce siÄ™ wszystkiemu co istnieje na Å›wiecie.To przyrodnicza konieczność.To NATURA ustanowiÅ‚a prawo, to natura narzuca czÅ‚owiekowi zasady dziaÅ‚ania, to ona jest prawdziwym suwerenem.CzÅ‚owiek na tyle wolnoÅ›ci ile zakreÅ›la owa natura.Niestety wiÄ™kszość ludzi żyje poprzez instynkt, przesÄ…dy, religiÄ™.Do prawa natury mogÄ… dojść jedynie mÄ™drcy, filozofowie, elita.PrzestrzegajÄ…c prawa paÅ„stwowego przestrzegamy także prawo natury.Ustrój.Najlepszym ustrojem dla Spinozy jest demokracja.To wÅ‚aÅ›nie demokracja jest formÄ… rzÄ…dów najbardziej naturalnÄ…, najbardziej zgodnÄ… z wolnoÅ›ciÄ….Celem paÅ„stwa powinno być dawanie ludziom wolnoÅ›ci, oprócz elementarnych funkcji tj.pokój i bezpieczeÅ„stwo.RzÄ…dy demokratyczne SA najlepsze wtedy, gdy oparte sÄ… na cenzusie wyksztaÅ‚cenia.Najlepszym przykÅ‚adem byÅ‚ ustrój Amsterdamu.Novum - teoria umowy spoÅ‚eczne, pojÄ™cie wolnoÅ›ci, wolnoÅ›ci przekonaÅ„, teoria utylitaryzmu (jednostka musi być potrzebna - liczy siÄ™ to co jest potrzebne, użyteczne.THOMAS HOBBES (1588-1679) str.135Jest twórcÄ… doktryny absolutyzmu.DzieÅ‚a: „Lewiatan” czyli rzecz o wÅ‚adzy koÅ›cielnej i Å›wieckiej, jest dzieÅ‚em usprawiedliwiajÄ…cych rzÄ…dy absolutne; „O czÅ‚owieku, „O ciele”, „O obywatelu”.Stan natury wg Hobbesa to stan wojny każdego z każdym (wszyscy przeciwko wszystkim).Wg niego czÅ‚owiek ze swojej natury jest zÅ‚y, jest egoistÄ….Owy egoizm popycha ludzi do konfliktów, kradzieży, rabunków i przemocy „CzÅ‚owiek czÅ‚owiekowi wilkiem”.W tym stanie nie byÅ‚o miejsca na pracowitość, bo owoce sÄ… niepewne.Stan natury byÅ‚ z jednej strony stanem chaosu, a z drugiej strony absolutnej wolnoÅ›ci czÅ‚owieka.CzÅ‚owiek byÅ‚ bezgranicznie wolny.W stanie natury nie mogÅ‚y zaistnieć obiektywne prawa natury.Na pewnym etapie rozwoju Hobbes przekonywaÅ‚, że w czÅ‚owieku obudziÅ‚o siÄ™ prawo do życia - nakazywaÅ‚o to rezygnacjÄ™ z wolnoÅ›ci.Prawo do życia to najsilniejsza namiÄ™tność czÅ‚owieka.Powstanie paÅ„stwa.CzÅ‚owiek przezwyciężyÅ‚ ten sta poprzez umowÄ™ spoÅ‚ecznÄ….Ludzie tworzÄ…c spoÅ‚eczeÅ„stwo i paÅ„stwo zawierajÄ… jednÄ… umowÄ™ spoÅ‚ecznÄ….W jednej umowie tworzone jest spoÅ‚eczeÅ„stwo i paÅ„stwo.Jest to umowa każdego z każdym.Ludzie umówili siÄ™ co do przekazania prawa rzÄ…dzenia nad sobÄ… pewnej jednostce lub ciaÅ‚u zbiorowemu pod warunkiem, że wszyscy postÄ…piÄ… tak samo
[ Pobierz całość w formacie PDF ]