[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Do dziecidoszÅ‚a tu zatem kuchnia; KoÅ›ciół w umysÅ‚ach jego ojców rozumie siÄ™ sam przez siÄ™.Zatem to Augustyn okazaÅ‚ siÄ™ byd owym genialnym wynalazcÄ…sÅ‚awnych trzech K (niemieckie: Kinder, Kuche, Kirche).Ten poglÄ…d przetrwaÅ‚ do dziÅ›.PierwszÄ… refleksjÄ… teologicznÄ… katolickich hierarchów w sprawie pÅ‚ciprzeciwnej byÅ‚a przynależnoÅ›d kobiet do dzieci i garnków.W napisanym w latach 413-426 traktacie O paostwie Bożym.Augustyn wyjaÅ›niaÅ‚:Ponieważ zaÅ› wydaje siÄ™ zupeÅ‚nie oczywiste, że mężczyzna i kobieta stworzeni byli w ciaÅ‚ach odmiennej pÅ‚ci, aby roÅ›li, roz-mnażali siÄ™ i napeÅ‚niali ziemiÄ™ przez wydawanie potomstwa, wiÄ™c zaprzeczanie temu *owemu «bÄ…dzcie pÅ‚odni i rozmnażajciesiÄ™»+ jest ogromnÄ… niedorzecznoÅ›ciÄ….149Swój wczeÅ›niejszy poglÄ…d uznaÅ‚ za absurdalny i odwoÅ‚aÅ‚ go w Retractationes, gdzie na trzy lata przed Å›mierciÄ… rozpoczÄ…Å‚ korygowanie wÅ‚asnych bÅ‚Ä™-dów.148De Gen.ad litt.9.5-9.14914, 22; przeÅ‚.W.Kornatowski.Strona 84 z 343Zatem rozmnażanie drogÄ… pÅ‚ciowÄ… istniaÅ‚o już w raju.Tym samym nie mieli racji manichejczycy w swym poglÄ…dzie, że pÅ‚odzenie pochodzi od diabÅ‚a.Ale przyjemnoÅ›d? Czy przyjemnoÅ›d istniaÅ‚a już w raju? Odpowiedz nieprzyjaciela pelagian, Augustyna, mogÅ‚a byd tylko przeczÄ…ca.Przed grzechem pier-worodnym akt seksualny byÅ‚ wolny od wszelkiego, majÄ…cego jakikolwiek zwiÄ…zek z przyjemnoÅ›ciÄ…, podniecenia seksualnego, które to przyjemnoÅ›d ipodniecenie towarzyszyd poczęły temu aktowi dopiero po grzechu pierworodnym, tak samo jak dziÅ›.W raju narzÄ…dy pÅ‚ciowe poddane byÅ‚y kontroliwoli, tak jak dziÅ› sÄ… jej poddane nogi czy rÄ™ce.Dlaczego nie mamy wierzyd, że przed grzechem pierworodnym ludzie potrafili panowad nad narzÄ…dami pÅ‚ciowymi tak samojak nad pozostaÅ‚ymi czÅ‚onkami?150 Lub mielibyÅ›my wprawdzie wprawiad w ruch nasze nogi i rÄ™ce, wedle chÄ™ci naszej woli, dlaspeÅ‚nienia dzieÅ‚ przynależnych tym czÅ‚onkom, i to bez jakiegokolwiek wzbraniania siÄ™, z Å‚atwoÅ›ciÄ…, którÄ… znamy z doÅ›wiadcze-nia i obserwacji,.bronid siÄ™ natomiast przed zaÅ‚ożeniem, że czÅ‚onki pÅ‚odzÄ…ce, równie dobrze jak pozostaÅ‚e czÅ‚onki czÅ‚owieka,na skinienie woli, posÅ‚usznie mogÅ‚yby sÅ‚użyd dzieÅ‚u pÅ‚odzenia dzieci, gdyby nie pojawiaÅ‚a siÄ™ przyjemnoÅ›d jako zapÅ‚ata za grzechnieposÅ‚uszeostwa?151 A wiÄ™c mąż pÅ‚odziÅ‚by potomstwo, niewiasta przyjmowaÅ‚aby je czÅ‚onkami pÅ‚odzÄ…cymi, które z pomocÄ…woli, wtedy i tak czÄ™sto jak potrzeba, byÅ‚yby wprawiane w ruch nie przez przyjemnoÅ›d podniecenia152.Bez uwodzicielskiej pod-niety żądzy, z caÅ‚kowitym spokojem ducha i ciaÅ‚a małżonek oddawaÅ‚by swoje nasienie Å‚onu żony.153Augustyn uważaÅ‚, że rozkosz pÅ‚ciowa, gdy osiÄ…ga kulminacjÄ™, nie daje siÄ™ opanowad przez wolÄ™, a także powoduje:że prawie każde ostre i przezorne myÅ›lenie jest tÅ‚umione.Ale jaki przyjaciel mÄ…droÅ›ci i Å›wiÄ™tych radoÅ›ci, który żyje w staniemałżeoskim,.nie wolaÅ‚by, gdyby byÅ‚o to w jego mocy, pÅ‚odzid dzieci bez takiej przyjemnoÅ›ci, tak by także w trakcie tej czynno-150De Cen.ad lit.9, 10.151O paostwie Bożym 14, 23.152Tamże, 14, 24.153Tamże, 14, 26.Strona 85 z 343Å›ci pÅ‚odzenia potomstwa powoÅ‚ane do tego czÅ‚onki w taki sam sposób byÅ‚y posÅ‚uszne jego duchowi, jak pozostaÅ‚e sÅ‚użąceswym poszczególnym zadaniom, a wiÄ™c nie z podniety gorÄ…cej rozkoszy, lecz wprawione w ruch na skinienie woli.154CaÅ‚y rozdziaÅ‚ (14, 24) w O paostwie Bożym poÅ›wiÄ™ciÅ‚ Augustyn dowodzeniu sÅ‚usznoÅ›ci swej dziwacznej idei, że czÅ‚owiek w raju, a wiÄ™c czÅ‚owiek ideal-ny, caÅ‚kowicie panowaÅ‚ wolÄ… nad swymi narzÄ…dami pÅ‚ciowymi.PisaÅ‚:SÄ… na przykÅ‚ad tacy, którzy poruszajÄ… uszami, bÄ…dz każdym z osobna, bÄ…dz obu naraz.SÄ… tacy, którzy nie ruszajÄ…c gÅ‚owÄ…,zsuwajÄ… ku czoÅ‚u caÅ‚e owÅ‚osienie gÅ‚owy, i znowuż je podnoszÄ…, gdy chcÄ….SÄ… tacy, którzy po poÅ‚kniÄ™ciu niewiarygodnej liczbyróżnych rzeczy mogÄ…, lekko naciskajÄ…c żoÅ‚Ä…dek, wydostad z niego, niby z worka, każdÄ… dowolnÄ… rzecz w nienaruszonym sta-nie.Skoro wiÄ™c teraz pewnym ludziom, chod wiodÄ…cym marne życie doczesne w zepsutym ciele, ciaÅ‚o to okazuje dziwny po-sÅ‚uch co do wielu stanów i ruchów odbiegajÄ…cych od zwykÅ‚ego zachowania siÄ™ natury, to z jakiej przyczyny nie mielibyÅ›myuwierzyd, że przed grzechem nieposÅ‚uszeostwa i przed karÄ… skażenia czÅ‚onki ludzkie mogÅ‚y dla krzewienia potomstwa sÅ‚użydwoli ludzkiej bez żadnej lubieżnoÅ›ci? Tak wiÄ™c czÅ‚owiek wydany zostaÅ‚ samemu sobie, gdyż przez upodobanie w sobie opuÅ›ciÅ‚Boga, a nie chcÄ…c byd posÅ‚uszny Bogu, nie mógÅ‚ też byd posÅ‚uszny nakazom wÅ‚asnym.SkÄ…d siÄ™ wziÄ…Å‚ ten specjalny status narzÄ…dów pÅ‚ciowych, fakt, że nie sÄ… poruszane przez wolÄ™ lecz przez przyjemnoÅ›d podniecenia ? Na tak posta-wione pytanie Augustyn odpowiadaÅ‚: NieposÅ‚uszeostwo zostaÅ‚o ukarane nieposÅ‚uszeostwem 155.CiaÅ‚o wymówiÅ‚o posÅ‚uszeostwo duchowi, by czÅ‚owiekuÅ›wiadomiÅ‚ sobie swoje nieposÅ‚uszeostwo wobec Boga156.Kara za grzech pierworodny dotknęła przede wszystkim sferÄ™ pÅ‚ciowoÅ›ci157.%7Å‚e grzech objawiasiÄ™ przede wszystkim w tej dziedzinie, jeszcze dziÅ› sÄ…dzÄ… sprawujÄ…cy wÅ‚adzÄ™ w KoÅ›ciele celibatariusze, a korzeni tego poglÄ…du należy szukad we wrogichcielesnej przyjemnoÅ›ci rojeniach Augustyna.154Tamże, 14, 16.155O paostwie Bożym 14, 15.156Tamże, 14, 24.157Tamże, 14, 20
[ Pobierz całość w formacie PDF ]