[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Towięc, czego będą dokonywać aniołowie, nie odbędzie się w jednej chwili, o ile chwila141oznacza niepodzielny moment czasu.Odbędzie się jednak w jednej chwili, o ile chwilaoznacza nieuchwytny przebieg czasu.Natomiast to, co będzie dokonane bezpośredniosamą mocą Bożą, stanie się w jednej chwili: w jednym niepodzielnym momencie,mianowicie na samym końcu czasu, w którym aniołowie skończą swoje dzieło, jako żedziałanie siły wyższej nadaje działaniu siły niższej końcową doskonałość.Na 1.Ezechiel zwracał się do prostego ludu, tak jak i Mojżesz.Jak więc Mojżeszwyodrębnił sześć dni stwarzania świata7, aby prosty lud mógł pojąć, aczkolwiekzdaniem Augustyna8 wszystko dokonało się naraz, tak i Ezechieł opisał następujące posobie różne etapy zmartwychwstania, aczkolwiek wszystko odbędzie się naraz wjednej chwili.Na 2.Te czynności następują jedne po drugich, jeśli się bierze pod uwagę ich naturę.Nie następują one jednak jedne po drugich, jeśli się bierze pod uwagę czas: bo co doczasu, to one są razem i odbywają się naraz: albo w jednym i tym samym momencie,albo jedna czynność dokonuje się w tym momencie, w którym inna się kończy.Na 3.Z tym dzwiękiem jest tak samo jak z formami sakramentów: osiągnie swójskutek w swoim końcowym niepodzielnym punkcie.Na 4.Zbieranie prochów, które nie może odbyć się bez ruchu, dokona się przyposłudze aniołów.Odbędzie się więc w czasie, ale w czasie nieuchwytnym, a to zpowodu łatwości działania właściwego aniołom.ZAGADNIENIE 78ZE ZMIERCI I PROCHU DO ZMARTWYCHWSTANIANastępnie będzie mowa o drodze wiodącej ze śmierci i z prochu dozmartwychwstania.Nasuwają się trzy pytania: 1.Czy wszyscy muszą umierać? 3.Czypowstaniemy z popiołu lub z prochu? Czy te prochy mają w sobie naturalną dążnośćku duszy ?142Artykuł 1CZY WSZYSCY MUSZ UMIERA?Zdaje się, że nie wszyscy muszą umrzeć, bo:1.Niektórzy nie umrą, ale jak mówi Apostoł1: przyodzieją nowe odzienie" nieśmiertelności.Mówimy przecież w Składzie Apostolskim: Stamtąd przyjdziesądzić żywych i umarłych".A tego nie można odnieść do czasu sądu, bo wtedywszyscy będą żywi.Zatem to rozróżnienie należy stosować do czasu poprzedzającego.Z czego wynika, że nie wszyscy umrą przed czasem sądu.2.Naturalne i powszechne pragnienie nie może być na darmo i na próżno, alepowinno być spełnione przynajmniej w niektórych osobnikach./29/ A to powszechnepragnienie Apostoł oddaje słowami2: Nie chcielibyśmy go (ciała) utracić, leczprzywdziać na nie nowe odzienie".A więc będą tacy, którzy nigdy nie utracą ciała naskutek śmierci, ale przywdzieją na nie nowe odzienie: chwałę zmartwychwstania.3.Zdaniem Augustyna3 ostatnie cztery prośby Modlitwy Pańskiej dotycząobecnego życia.Jedną z nich jest: Odpuść nam nasze winy".Kościół prosi w niej oodpuszczenie mu w tym życiu wszystkich win.A modlitwa Kościoła nie może byćbezowocna.Zawsze jest wysłuchana, stosownie do obietnicy Pańskiej4: O cokolwiekbyście prosili Ojca, da wam w imię Moje".Zatem w jakimś czasie obecnego życiaKościół otrzyma odpuszczenie wszystkich win.Jedną z nich ciążącą na nas naskutek upadku pierwsze go rodzica jest to, że rodzimy się w grzechupierworodnym.Kiedyś przeto Bóg udzieli tego Kościoło wi, że ludzie będą się rodzićbez grzechu pierworodnego.Lecz śmierć jest karą za grzech pierworodny.A więc podkoniec świata będą tacy ludzie, którzy nie umrą.Nie wszyscy przeto umrą przeddniem sądu.4.Mędrzec zawsze wybierze raczej prostszą drogę.Otóż prostsza droga jest taka,żeby ci, których koniec świata zastanie przy życiu, zostali przeniesieni doniecierpiętliwości zmartwychwstania, niż żeby najpierw umarli, a potem zostali zmartwych wskrzeszeni do nieśmiertelności.A więc Bóg, który jest najmędrszy, tę143drogę obierze wobec tych, których zastanie przy życiu.Nie wszyscy przeto umrą przedczasem sądu.Wbrew temu: 1.Apostoł powiada5: ,,To, co siejesz, nie ożyje, jeżeli wprzód nieobumrze".A mówi o zmartwychwstaniu ciał pod podobieństwem ziarna.A więcnastąpi najpierw śmierć, a potem zmartwychwstanie ciał.2.Tenże Apostoł mówi także6: Jak w Adamie wszyscy umierają, tak też w Chrystusiewszyscy będą ożywieni".Lecz w Chrystusie wszystkim zostanie przywrócone życie.Zatem w Adamie wszyscy poddani zostali śmierci.A więc wszyscy powstaną ześmierci: z martwych.Odpowiedz: Jak widać z Sentencji Lombarda7, różne są zdania świętych na ten temat.Jednakże bezpieczniejsze i powszechniejsze jest zdanie, że wszyscy umrą i będąwskrzeszeni z martwych.Przemawiają za nim trzy powody:Pierwszy.Zdanie to bardziej odpowiada sprawiedliwości Boskiej, która zagrzech pierwszego ojca ukarała całą ludzką naturę tak, że wszyscy wywodzący się odniego drogą rodzenia cielesnego zakażeni są grzechem pierworodnym, a w następstwiemuszą podlegać śmierci.Drugi.Jest ono bardziej zgodne z Pismem św.zapowiadającym, żezmartwychwstanie będzie dotyczyć wszystkich8.Zdaniem zaś Damascena9 właściwiemówiąc zmartwychwstaje ten, kto zmarł i obrócił się w proch".Trzeci.Jest ono bardziej zgodne z porządkiem natury, według którego rzeczomzepsutym i wadliwym można przywrócić dawny stan jedynie poprzez ich śmierć,zniszczenie; np.ocet może stać się winem jedynie poprzez swoje zniszczenie iprzejście w ciecz winnego grona.A ponieważ na naturze ludzkiej wskutek upadkuciąży konieczność umierania, dlatego nie ma dla niej innego powrotu donieśmiertelności, jak tylko poprzez śmierć.Jest ono również zgodne z porządkiem natury jeszcze z innego powodu.Jakbowiem uczy Filozof10: ruch nieba jest jakby życiem wszystkiego, co istnieje wprzyrodzie", tak jak ruch serca jest poniekąd życiem całego ciała.Zatem jak z144ustaniem ruchu serca obumierają wszystkie członki ciała, tak z ustaniem ruchu niebanikt nie może zostać przy życiu, które istniało dzięki ruchowi nieba.Dotyczy torównież i naszego obecnego życia ziemskiego.Wszyscy więc, których ustanie ruchunieba zastanie przy życiu, powinni rozstać się z tym życiem.Na 1.Tego rozróżnienia żywych od umarłych nie należy odnieść do czasu samegosądu, ani do całego czasu przeszłego, jako że wszyscy sądzeni przez jakiś czas żyli, aprzez jakiś czas byli zmarłymi, ale należy je odnieść do tego określonego czasu, którybezpośrednio poprzedzi sąd, kiedy to zaczną ukazywać się znaki sądu.Na 2.Doskonałe, bezwarunkowe pragnienie świętych nie może być daremne.Ichjednak warunkowe pragnienie może okazać się daremne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]